Hej...

Idag har huset direktverkande EL som uppvärmning och är en villa på 110m2 , samt luftvärmepump installerad 2009...cirka.
Huset är byggt på torpargrund så det finns utrymme under kåken att komma åt...

Nu är frågan... vi funderar på att borra bergvärme och samtidigt konvertera värmesystemet till vattenburet och då kommer ju frågorna...

Huset har formen av en "låda" så det är enkelt, samt bara ett plan... så det är planlösningsmässigt väldigt enkelt...kan jag som okunnig konsument tycka. :)
Men....ändå frågor...

Är det väldigt kostsamt?
Är det svårt?
Kan man göra det själv?

Vad säger NI... alla kunniga..? :)

// Roy

Hade du tänkt att göra inkoppling av värmepumpen själv, och/eller rördragningen/radiatormonteringen inomhus?

Moomin skrev:
Hej...

Idag har huset direktverkande EL som uppvärmning och är en villa på 110m2 , samt luftvärmepump installerad 2009...cirka.
Huset är byggt på torpargrund så det finns utrymme under kåken att komma åt...

Nu är frågan... vi funderar på att borra bergvärme och samtidigt konvertera värmesystemet till vattenburet och då kommer ju frågorna...

Huset har formen av en "låda" så det är enkelt, samt bara ett plan... så det är planlösningsmässigt väldigt enkelt...kan jag som okunnig konsument tycka. :)
Men....ändå frågor...

Är det väldigt kostsamt?
Är det svårt?
Kan man göra det själv?

Vad säger NI... alla kunniga..? :)

// Roy
Är man händig och lite om och kring sig kan man göra detta själv och då kan det bli riktigt billigt jämfört med att köpa både material & arbete av en rörpulare.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Har nog kunnandet... har gjort en del liknande jobb själv dragit o kopplat vattenrör, men tänkte mest på vad det finns att tjäna på det liksom.
Vad borde man tänka på om man drar det i grunden, isolering etc?
Värmepump etc är tanken att installatören kopplar in vid installationen, men element etc borde man juh kunna koppla/montera själv... eller är jag helt ute i trampar?

Har du bara dimensioneringen klar för dig (dvs antal slingor, storlek på radiatorer etc), samt rätt verktyg och händighet så borde du klara av det själv...om du tror att det är något du klarar av. Där själva pumpen kommer att stå så är det väl bara att lämna rör som installatören kan ansluta till.

Jag överlät det till rörfirman att installera vattenburet i mitt hus, två vånings på ca 160m2, och det gick på runt 90' har jag för mig.

• Gilla
Moomin
  • Laddar…
Hmm.. ja.. ska kolla och räkna lite och sen bestämma mig. Blir nog att en del gör jag själv och en del låter jag utbildade människor ta. Återstår att se... :)
Tror dock att det helt klart är värt besväret... elvärmen i kåken är nog sen det byggdes... ish 1971...

Vi fixade vattenburet system här i vintras. Borrade 130 m o fick en bergvärmepump installerad me 7st purmo element. 1st handdukstork vattenburen. Allt gick loss på 130 tusen. Vi bor i mälardalen i ett hus på torpare grund o 130kvadrat som är byggt 76. Verkar inte helt lätt me installationen av pumpen o borrande. Men rör o element klarar man nog om man e lite händig ☺

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.