F
Fredrik Mathsson: Tack för ett mycket pedagogiskt svar :D Jag trodde att det var ungefär så, men var inte 100%. Räcker ju med att det är en liten detalj man inte har koll på, så kan det bli ett fel beslut i slutändan. Ja även om jag inte får ordning på det läckan idag, så slipper jag ju ha värmen avstängd över nyårshelgen då iallafall, så jag är ganska nöjd ändå :)
2 svar · 6,9k läst
N
nottefabrikk: Det var även iskristaller på ett ställe i golvet, antingen pga kondens av luft som smitit förbi ångspärr, eller så hade det kommit från lampan som smält frosten och samlat mer fukt, för den var precis ovanför.
1 svar · 1,2k läst
Peter2400
Peter2400: På Daikins pumpar så kan man välja valfri temp mellan 10-30 grader, det är väl som du säger ganska unikt. http://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/daikin/daikin-siesta-25 Daikin tillhör väl dom absolut mest tillförlitliga pumparna också, så det vore nog ett bra val till ditt garage.
9 svar · 3,9k läst
A
Allinug: Problemet med badrumselementet, där högersidan var varm och vänstersidan var kall löstes genom att gå igenom och lufta alla elementen igen. Luftningen löste dock inte problemet att det fortfarande var kallt inne, så jag ringde till entreprenören som skickade ut ett proffs som justerade alla radiatorventiler (med specialverktyg och god kunskap). Nu är hela elementen varma och
1 svar · 2,2k läst
B
bravia: [citat] Det är troligen så det ligger till. Tack för svaret.
2 svar · 2,2k läst
N
NOP: Jagar second hand delar till vår golvvärme. Termostater och ställdon mm. Vilka system passar ihop? Så som jag förstår det är det ställdonet som ska passa på fördelarröret för att det ska fungera. Eller?
0 svar · 2,3k läst
T
tstenalv: Tack för tråden och utbildningen. 5-56 och lite knack satte fart på mitt kalla element. //Tobias
4 svar · 8,7k läst
·
PNO
PNO: Jag handlade på www.soliduct.se en gång och via en Elda-butik en gång. Soliduct var hyffsat billiga, men hade inte den speciella ovala dimension som jag behövde, så det fick bli ett betydligt dyrare märke från Elda. Inget fel på Soliducts slangar, men jag upplevde att de som Elda hade var av ännu lite högre kvalitet. Innan jag började mecka slang så gjorde jag en ganska grundlig
3 svar · 3,4k läst
M
Mathias 1974: Du hade rätt, elpatronen till varmvattenberedaren var kass. Full med kalk
4 svar · 2,8k läst
J
jonko: Det låter som en betydligt bättre ide, har han dessutom tillgång till frysmaskin så är det ingen stor grej att byta ut den till en termostatventil.
12 svar · 2,7k läst
·
Fotografen
Fotografen: Förvara den isärplockad? Annars, parallellkoppla pumparna med ventiler och skifta varje vecka?:cool:;)
1 svar · 744 läst
E
emma09: Jättetack för era snabba svar! Vi löste det efter en stund med hjälp av telefonsupport, barnen hade skruvat åt en kran som satt brevid handdukstorken i ett av badrummen.. Så pinsamt.. 🙈 😂 Visste dock inte ens att den där kranen kunde påverka elementen så. Tack igen för att ni engagerade er!
4 svar · 1,6k läst
T
toto1: [citat] Fråga efter radiatorproppar för 3/8-tums ventiler. 2 stycken.
3 svar · 1,6k läst
·
F
Flanharry: Vi köpte en Fröling P4 pelletspanna och är riktigt nöjda.
4 svar · 1,6k läst
Patrick E
Patrick E: Vet inte om det kan orsaka larmet, men enl manualen är värdet 68,4 onormalt högt. Borde vara runt 55 när du har vanliga element i huset. Det högre värdet är temperaturen som VP jobbar mot vid sjunkande ute temp. 39 ska om jag förstår det rätt vara temperaturen på framledningsvattnet. Verkar väl rimligt. Har du någon termometer du kan kolla detta med? T ex en ute/inne termometer med
15 svar · 3,0k läst
·
J
jonko: Du ska inte dra ut "piggen", pressa in den för att få igång den och knacka ev lite på ventilhuset. Det locket diu har öppnat är returventilen och den ska normalt vara helt öppen.
3 svar · 3,1k läst
·
B
Bästvit: Ja på så sätt är jag med. men då detta inte har varit något problem i våra tidigare garage. så anser jag inte det som någon fara nu heller.
4 svar · 972 läst
harry73
harry73: [citat] Modulhus har alltid krypgrund eller i alla fall en ordentlig luftspalt mellan platta och golv. Den behövs för att koppla de husmoduler på avloppet. Så ts har säkert krypgrund, och det finns många fler. Själv känner jag folk med platta på mark och omfattande mögelproblem. Platta på mark var riskkonstruktion på 70-talet. Jag antar att Pumbas gamla hus också hade några år på
128 svar · 13,0k läst
·
T
thomasx: För att komma in i servicemenyerna Tryck in bägge pilarna samtidigt i några sekunder, tills den hoppar in i servicemenyn. Stega med högerpilen tills du hittar en meny där det står EFFEKT 0 och tryck på plusknappen till 5, vänta tills det slutat blinka. Du är inne. Går du sedan till SEKVENS och väljer 65 kommer du till nästa nivå, Där ligger startfaserna. Inget att pilla på om man
4 svar · 4,2k läst
T
toto1: Har du ingen termostat? Ta en bild efter det att du skruvat bort adaptern.
1 svar · 821 läst
·
Nyfniken
Nyfniken: Z-wave. Kräver dock internetuppkoppling i stugan. Kolla så att ni köper en värmepump som är kompatibel med IR-sändaren eller har något annat intarface för fjärrstyrning.
1 svar · 1,2k läst
Krilleman
Krilleman: Det ser ut som om du har thermopanel V4. Då ska det gråa verktyget passa. http://www.mma.se/produkter/forinstallningsverktyg/
1 svar · 910 läst
·
M
MagnusAr: Hejsan, är nyinflyttad i en bostadsrätt med gaspanna och håller på att få rätt på inställningar på panna och radiatorer för att få så låg kostnad som möjligt :) Det är en relativt ny vaillant EcoCompact. Bor i ett radhus på 120kvm på 1.5plan. Idag har jag en temperatur till radiatorn på cirka 50 grader, returen vet jag inte. Termostaten på radiatorerna är från 0-7 och står
0 svar · 1,3k läst
L
Lutte: Om du inte har planer på att skaffa värmepump så borde det funka med 3st element och golvvärme i hallen. Handlar ju mest om hur mycket du shuntar ut, har själv 4st element på min bottenvåning på 80kvm och mitt hus är inte välisolerat
7 svar · 6,2k läst
·
I
inzza: Man brukar väl säga att element skall vara fönsterbredd - 200mm, samt bröstningshöjd-200mm.
10 svar · 7,2k läst
R
Roland112: Tänkte bara tillägga att jag ökade hastigheten på pumpen till elementen som sitter vid VP och det gjorde att det blivit behagligare värme generellt i huset men en shunt verkar vara det som behövs till golvvärmen så att jag kan öka tempen till elementen.
47 svar · 6,2k läst
·
K
korsdå: Det blev Roths plastslang med inbyggd diffusionsspärr. Lätt att klamma fast direkt på betongen. Tänkte ju eps cement från början men gör lite tunnare golv med värmeslingor direkt på plattan. Ingen värmeisolering men ok ändå energimässigt då bergvärmen ger tre ggr insatt energi.
41 svar · 12,5k läst
lyckograbben
lyckograbben: Min köksnora är alltså gammal, liknar mer en gammal järnspis än de lite nyare modellerna, saknar isolering, så utsidan på den blir lika varm som vattnet. På toppen är det spisringar för matlagning. Fylla med sand, kanske det, men leder värme dåligt.
3 svar · 2,7k läst
X
xdigger: Sotarverktyg.se har ett pulver som är mycket effektivt, glöm zinkbalja och sånt, endast ett tunt lager zink på, synd att förstöra baljor för det. Du kan även köpa pulvret av din sotare, men då lite dyrare. Lite tjära i vedmagasinet är normalt, men ej tjära i övriga pannan eller skorsten, då behöver man justera förbränningen! Sotaren brukar hojta till när det är dags att göra
4 svar · 6,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.