Hej

Har nyligen rustat ett rum i källaren och dels bytt ut ett element i en värmeslinga med totalt tre element samt adderar till två element. De tre elementen sitter först i värmeslingan som är av typen enrör. Jag får värme i första elementet och trots att jag luftat systemet efter konstens alla regler; stängt cirkulations pumpen, haft den på, ökat trycket i systemet till närmare 2, gjort rent partikel filtret vid cirkulationspumpen, provat att öka hastigheten på cirkulationspumpen. Kan det vars ngt problem med de nya elementen, köpt på Bauhaus, med tanke på att jag har ett enrörssystem?Har kontrollerat att alla ventiler är öppna.Någon som något ytterligare tips?

Har du koppel gjort för en-rör?
Har du isåfall öppnat bypassen på det första?

Tack, jag upptäckte att det fanns en liten insexskruv, 2.5 mm, innanför den större och den ska öppnas vilket jag gjorde på samtligt element. Förmodar att det är det du menar?

Japp, sen får du strypa in systemet. Har inte full koll på ettrör, men har för mig att det är den stora du skruvar på. Första väldigt strypt, andra mellan och tredje typ öppet. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Aha, det är så man reglerar systemet. Finns det risk att det inte blir tillräckligt varmt i och med att jag adderar till två element i slingan alternativt att det blir för varmt i övriga huset om jag ökar värmen?

Kort svar: Ja

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.