N
Norsjo: Tack.
3 svar · 4,6k läst
·
J
JOW: Det finns termostater där man kan minimibegränsa golvets temperatur. Man måste då bygga in en tempgivare i golvet.
2 svar · 1,1k läst
S
seww: [citat] Ah okok.. Har träffat på en vettig VVS:are igår, och han tyckte det lät som en rolig idé att slänga in en vedpanna, så där har jag en kommer kunna hjälpa mig med projektet så småningom.
35 svar · 5,2k läst
L
lordi: Ja, testa att strypa lite på källarslingan. Ta lite i taget och vänta några timmar mellan justeringarna. Troligtvis är returröret på den slingan varmare än de andra just nu. Det som påverkar flödet är inte höjden utan motståndet i rören och radiatorerna. Vattnet försöker alltid flöda åt det håll där motståndet är som minst.
16 svar · 9,0k läst
·
J
johanpelle: Det man främst måste tänka på är huruvida oljepannan är lämplig att konvertera till pellets. Det rör sig alltså inte om "oljepanna" utan om fabrikat och modell, står på pannans märkskylt. Sedan ska man tänka på att skaffa en brännare som effektmässigt passar en oljepanna. 80% av de begagnade brännare som saluförs på Blocket är av typen 15-20 kW effekt och direkt olämpliga
2 svar · 1,2k läst
Solrosen
Solrosen: Hej, Har tagit över ett familjeprojekt Större fritidshus (tidigare permanent) i Hälsingland (2-plan, boa ca 80+80kvm). Trähus. Nu till problematiken. Vilken uppvärmningslösning är mest fördelaktig, dels ekonomiskt, dels underhållsmässigt för vårt fritidshus? Gärna driftsäkert och nära underhållsfritt. Vi kommer vistas i huset ungefär var 4-6:e vecka + nån vecka
0 svar · 944 läst
·
Majgårdarna
Majgårdarna: Vad får du betala i anslutning för fjärvärmen då? och per kWh?
12 svar · 1,9k läst
S
skaggetse: [citat] Jo, att ha någon sorts kompletterande värmekälla är som du säger klokt, men om man jämför en rörspis, järnspis eller kakelugn med en vattenmantlad kakelugn/kamin, är det värt den extra investeringen? Eller blir det som man har två fullgoda värmesystem i samma hus?
3 svar · 2,1k läst
S
Seglarvännen: Yes, stämmer bra att man kan installera FTX-aggregat med värme/kyl- kompressor, (utan att behöva kyla från något avancerat bergvärmesystem). Vi har ett sådant aggregat och kör kyldriften de varmaste dygnen på sommaren när nattkylfunktionen (utan kompressor drift) inte räcker till, t ex när dagstemperaturen är över 25 och natttempen ligger runt 18-20 grader utomhus. Att lyckas kyla
1 svar · 5,8k läst
A
aesweden: Så ja, Fotografen. Det var vänt! Så nu har vi värme i elementen. Men! Nu till nästa problem eller fråga...... Jag upplever att när radiatorerna är igång, dvs när c-pumpen går och returen som går ned till ackumulatortankens botten, så stannar skicktningen upp, alt stannar helt. (Osäker) Känner att det kommer rätt hög temperatur på resturvattnet från radiatorerna som går ned
2 svar · 1,3k läst
L
Lutte: Har beställt efter en Värmeväxlare så jag kan få igång min kulvert ut till garaget. På 3/4" anslutningarna på borde det som jag har förstått det funka att dra på en halvkoppling direkt med r20 Men till 1/2" måste jag köra en bussning 20x15r för att få en halvkoppling r20 att passa? Det är givetvis utvändiga gängor på växlaren.
0 svar · 660 läst
Haba_tsutt
Haba_tsutt: Jag har precis gjort det du tänker göra men i en villa från -43. Bytt ut alla gamla rör och raddar och monterat rör i rör samt nya raddar. Alla kopplingar inköpta av rörisen som också har fått koppla ihop. Kunde säkert ha sparat lite slantar på att köpa kopplingarna/rören själv, men fick på detta sätt även tillgång till planeringshjälp och ett injusterat system. Vi har lagt
2 svar · 3,5k läst
L
Lutte: Jag drog ner till 15 grader när jag var bortrest varannan vecka och det sparade endel sköna slantar. Men kallare än så hade jag inte vågat gå! Kolla upp din termostat hos tillverkaren så får du veta vad skalan säger.
10 svar · 5,5k läst
·
Göran.W
Göran.W: Jag tror inte ladd pumpen går och att det ser ut som den laddar tankarna beror på självcirkulation.
14 svar · 15,7k läst
R
RickeP: Nej luftsluss är jag helt med på. Däremot är det 2 saker jag hänger upp mig på. Och jag har inte hittat stöd för de sakerna heller. Det är att man bara ska kunna öppna en dörr åt gången och 30cm tröskel.
12 svar · 4,9k läst
S
Stegväxellåda: Ja så är det, men du måste sätta in extra väggar i förbränningsutrymmet, vägverkets plogstål går utmärkt att svetsa ihop och använda för ändamålet. Du kan mer än fördubbla volymen på din Husqvarna, det är mer än 15 år sedan jag byggde om min Husqvarna. Tillverka en ram utav plattjärn som du ställer på högkant och svetsa ihop pl järnen så att rostret passar där. Annars
8 svar · 8,8k läst
roland53
roland53: [citat] Fabrikaten på termostaten (den synliga "klumpiga" yttre delen) kan variera men ventilhus och packbox är väl i stort sett lika.
16 svar · 6,9k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Intressant med två olika svar. Om jag ska försöka se det från både kundens och hantverkarens synvinkel så tycker jag också att det rimliga är att var och en är ansvarig för vad den gjort. Samtidigt skulle jag inte bli förvånad, med alla komplicerade ansvarsförhållanden i byggbranschen, om firman blir ansvarig för hela jobbet. Någon VVS-montör som har säkra svar kanske?
3 svar · 1,1k läst
M
myrstack: Förstår inte alls poängen med att ha golvvärme och samtidigt behålla elementen. Speciellt inte om de är inkopplade men inte används. Bättre då med ett korrekt dimensionerat golvvärmesystem och om det är kallras som du är orolig för ordna fönstren. Du hamnar med dubbelt underhåll, ett hög(re) och ett lång lågtemperaturssysten parallellt och det ser illa ut
11 svar · 1,9k läst
N
Norsjo: Tack då kan jag spara flera tusen med lite job att hämnta.
2 svar · 827 läst
E
En Uggla: Det har du helt rätt i. Tittar man noga i manualen så visar en bild att displayen ska peka framåt, inte uppåt eller neråt. Ska ändra det direkt. Tack så mycket för hjälpen!
10 svar · 5,3k läst
·
R
Rikard Loosme: ingen?
1 svar · 1,8k läst
J
Johan_el: Jag har en flödesmätare för alla slingor tror jag. Sitter endast en på fördelaren. Jag ska prova att göra så imorgon. Tack så mycket för hjälpen!
4 svar · 3,5k läst
C
cpalm: Måste hålet tas upp genom själva väggen? Man ser ju ofta vid t.ex. butiker att de tagit upp hålet i en dörr- eller fönsterkarm. Slangen är ju "platt" så det behövs ju inte mer än ett par centimeter på ena ledden.
25 svar · 15,2k läst
H
hås: Hej! Vi ska renovera och bygga till tvättstuga, entré och toalett. Tanken är att vi ska ha golvvärme i det nya. Vi har i dagsläget en kombination av luft-luft-vp, täljstensugn och direktverkande el. Funderar lite på hur vi ska lösa golvvärmen i tillbyggnaden. Min förhoppning är att kunna ha ett vattenburet system med lite stöttning av solfångare. Tillbyggnaden är ca 30m2 och vi är
0 svar · 1,1k läst
I
InsidersUnited: Till TS, Det enklaste du kan göra är att mäta ytan på dina radiatorer. Maximal värmeavgivning är ca 800 w/m2 dubbel eller trippelpanel räknar du X2 eller 3. Har du ordentliga konvektorplåtar är det givetvis bättre än tunnisar utan. Då får du fram vad dina radiatorer maximalt kan avge. Vad de avger i värme idag hos dig kan du få fram om du vet flödet i ditt system och temp på
7 svar · 1,1k läst
N
Nilsson73: Hej! Jag har fått god hjälp från detta forum tidigare så jag testar igen! Min fråga gäller styrning av värmeväxlare. Jag har tänkt bygga en pool och ska värma den med hjälp av värmeväxlare som får sitt hetvatten från accumulatortank (vedpanna). Vad behöver jag och hur ska det kopplas för att jag på ett enkelt sätt ska kunna reglera värmen i poolen? Någon som har några bra
0 svar · 953 läst
A
ac1976: Fick tips av medlemen Avemo att det finns vattenkyld luftkonditionering, någon som har några erfarenheter av dessa? Som jag förstår det bara vatten och avlopp som behövs, borde en rörmockare kunna förlänga från badrum. Jag söker något som kan kyla ner min 120 kvadrat 2v parhus, är en Brf som inte tillåter håltagning i fasad, därför blir en traditionell luftvärmepump svår att
0 svar · 3,4k läst
B
BertStL: Dekker: Låter smart för köksfläkt till exempel! Här skulle man väl också kunna leda den värmda influften till ett annat rum i huset, till exempel rummet på andra sidan väggen där köksfläkten sitter. Vill dock inte ha undertryck nere i källarn. Då kan ju mindre önskade gaser sugas upp ur grunden eller väggarna. Tror i och för sig inte heller att undertrycket skulle bli så
7 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.