Hej
Har försökt att kolla lite under de olika inläggen men hitar inget klockrent som svarar på min fråga (eller så hittar jag inte det)
Jag håller på att göra om i källaren och behöver ta bort ett element som är överflödigt. Bilderna ser ni nedan. Det är elementet som ska tas bort och rören visar vart nästa element är. Min tanke var att ta bort element och rör enda från till kopplingarna och plugga där. Vad måste jag göra? Räcker det att stänga av fjärrvärmepannan/pumpen eller måste jag tömma hela systmet? Behöver jag göra något på elementet? Kan jag göra detta själv?
Har ni kunskapen får ni gärna steg för steg beskriva vad jag behöver göra för det känns onödigt att försöka få tag på någon nu under sommaren för två pluggar...
MVH
Andreas
Har försökt att kolla lite under de olika inläggen men hitar inget klockrent som svarar på min fråga (eller så hittar jag inte det)
Jag håller på att göra om i källaren och behöver ta bort ett element som är överflödigt. Bilderna ser ni nedan. Det är elementet som ska tas bort och rören visar vart nästa element är. Min tanke var att ta bort element och rör enda från till kopplingarna och plugga där. Vad måste jag göra? Räcker det att stänga av fjärrvärmepannan/pumpen eller måste jag tömma hela systmet? Behöver jag göra något på elementet? Kan jag göra detta själv?
Har ni kunskapen får ni gärna steg för steg beskriva vad jag behöver göra för det känns onödigt att försöka få tag på någon nu under sommaren för två pluggar...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MVH
Andreas
Stäng av fjärrvärmecentralen.
Töm ur allt vatten ur värmesystemet.
Stäng termostat+returventil på båda radiatorerna på bilden.
Lossa vänster mutter på ett T-rör.
Montera dit pluggen plus mutter.
Gör samma sak med andra.
Ha ett gäng handdukar redo för det kommer att komma en skvätt vatten!
Du ser ut att ha 15mm kopparör och kopplingarna är conex så då blir två conex 15mm proppar korrekt!
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/15-conex-propp-lk-64.html
och en två nya muttrar är också bra att köpa, för då kan du proppa direkt och minimerar vattenspillet!
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/15-conex-mutter-lk-63.html
(Är det 12mm kopparrör så köper du ju självklart 12 propp + mutter)
Töm ur allt vatten ur värmesystemet.
Stäng termostat+returventil på båda radiatorerna på bilden.
Lossa vänster mutter på ett T-rör.
Montera dit pluggen plus mutter.
Gör samma sak med andra.
Ha ett gäng handdukar redo för det kommer att komma en skvätt vatten!
Du ser ut att ha 15mm kopparör och kopplingarna är conex så då blir två conex 15mm proppar korrekt!
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/15-conex-propp-lk-64.html
och en två nya muttrar är också bra att köpa, för då kan du proppa direkt och minimerar vattenspillet!
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/15-conex-mutter-lk-63.html
(Är det 12mm kopparrör så köper du ju självklart 12 propp + mutter)
1. Skaffa pluggar som du är säker på är rätt.
2. Stäng av cirkulationspumpen och släpp ut trycket om du har trycksatt system.
3. Stänga av termostat och returen på elementen.
4. Ha en gammal handduk eller papper under kopplingen du ska plugga eller nåt fat som kan ta hand om vattnet.
5. Lossa en i taget och plugga.
6. Ta en öl.
4. Ha en gammal handduk eller papper under kopplingen du ska plugga eller nåt fat som kan ta hand om vattnet.
6. Ta en öl.
Härlig beskrivning!huggan skrev:1. Skaffa pluggar som du är säker på är rätt.
6. Ta en öl.
En sak dock, punkt 6, borde inte den finnas med lite mer? Typ efter varje punkt?
Hej, jag blir lite förvirrad
En säger att jag ska tömma hela systemet och då antar jag att ni menar alla element inkl den vattenburna golvvärme som jag har, och den andra säger att det räcker med pumpen och termostat. Vad gäller...? Dessutom termostaten vet jag nog hur man stänger av men hur stänger man av returen och vart sitter den....?
I andra forum talar man även om "svart plugg" eller dylikt. Vad är skillnaden? Ni hänvsiade till två muttrar och två proppar, behövs båda? Det borde väl vara gängat redan från början och pluggen borde räcka?
Annars håller jag med om ölen...;-)
/Andreas
I andra forum talar man även om "svart plugg" eller dylikt. Vad är skillnaden? Ni hänvsiade till två muttrar och två proppar, behövs båda? Det borde väl vara gängat redan från början och pluggen borde räcka?
Annars håller jag med om ölen...;-)
/Andreas
Oftast behöver man inte tömma hela systemet om du är lite snabb men vill du vara helt säker på att det inte kommer vatten får du tömma hela systemet.
Där termostaten sitter är inloppet och returen är nere på elementet, sitter en "hatt" där du tar bort och under den sitter en avstängningsventil som du stänger med en skruvmejsel, ofta läcker den lite vatten.
Muttern passar på gängan, proppen är en liten kona som tätar mot röret när du drar åt muttern. Muttern du skruvar bort kan du inte använda för den kommer sitta fast på röret.
Där termostaten sitter är inloppet och returen är nere på elementet, sitter en "hatt" där du tar bort och under den sitter en avstängningsventil som du stänger med en skruvmejsel, ofta läcker den lite vatten.
Muttern passar på gängan, proppen är en liten kona som tätar mot röret när du drar åt muttern. Muttern du skruvar bort kan du inte använda för den kommer sitta fast på röret.
Lysande och tack! När vi pratar vattenläckage, om jag inte tömmer systemet vilket känns väldigt jobbigt...kommer det spruta med tryck eller pratar vi om rinnande vatten? Ska jag även ha någon form av tätgarn eller dylikt när jag skruva på propparna?
/Andreas
/Andreas
Du skriver att det är i källare och antar att du har två våningar ovanpå detta, då kommer det att rinna lugnt. Men tänk på att bara lossa en i taget för annars kommer det in luft i systemet och då kommer det spruta vatten.
Inget tätgarn (lin).
Inget tätgarn (lin).
Hej, en kompletterande fråga. Jag kollade lite och jag vill ju som sagt avsluta, proppa där jag markerat med rött. Räcker verkligen den plugg och mutter då? I svaret ovan står det att kopplingen när jag skruva av kommer att sita på röret men är det riktigt? Det är ju en T-koppling och på dessa sitter ju muttrar redan och dessa borde ju sitta kvar på på kopplingen när jag tagit bort rören? Mao det ska inte fortsätta gå några rör från kopplingen utan jag vill plugga direkt vid kopplingen och räcker då de saker som ni skriver ovan?
MVH
Andreas
MVH
Andreas
Klicka här för att svara