Hejsan!

Förra vintern köpte jag ett hus i norra Sverige. Huset är byggt 1954 och är 120kvm + 60kvm källare. I dagsläget så värms huset upp med elpatronerna i en albinpanna från -64 i boendedelen, och en luftvärmepump i källaren.

Pannan fungerar fortfarande prickfritt, och trots att jag inte eldar i pannan så tycks självdraget i huset fungera eftersom jag inte har dålig inomhusluft. Men pannan är ju trots allt 51 år gammal så jag har planer på att byta ut värmesystemet i huset. Det skulle vara fruktansvärt tråkigt om pannan stendog en januarinatt när det är -30 som det blir ibland här uppe.

Från början hade jag helt bestämt mig för fjärrvärme eftersom jag haft det i mitt gamla radshus och trivdes bra med det uppvärmningssystemet. I min kommun ska fjärrvärmen visst vara dyrast i hela landet men den är ändå billigare än elpatronerna. Fördelen med fjärrvärme är också att jag slipper varmvattenberedare. När jag ringde värmeverkat och pratade med dem visade det sig tyvärr att just min gata är i princip den enda gatan i stan där fjärrvärme inte är draget trots att jag bor så centralt man kan bo men att de ska dra det i framtiden. Framtiden kändes långt bort så istället började jag fundera på bergvärme.

Det är bara det att jag inte riktigt kan försona mig med tanken på bergvärme. Alla hypar bergvärme och det tycks vara det absolut mest eftertraktade värmesystemet just nu. Jag vet inte riktigt vad jag har emot det men det känsn som fruktansvärt mycket pengar att investera. Här står husen ganska tätt och jag tänker att om sen båda mina grannar på sidorna också skulle borra bergvärme så hamnar mitt hål i mitten och kanske förlorar verkningsgrad? Jag har läst att det kan göra det om hålen sitter för tätt?

Det är fortfarande fjärrvärme jag känner mig mest sugen på, men eftersom det inte finns planerat någon dragning i vägen ännu så tänkte jag börja se mig omkring vad det finns för alternativa uppvärmningssystem.

Nu har jag hittat lite om frånluftsvärme och FTX. Är det samma sak? Skulle det passa mitt hus om jag bytte ut självdraget till mekanisk ventilation? Är det en väldigt stor kostnad att byta ut ventilationssystemet? Jag har inte riktigt förstått om man har element som pumpen värmer upp vattnet i eller om man har fläktar i alla rum?

Är det bra ekonomiskt? Jag har som sagt ett ganska litet hus. Ett typiskt femtiotalshus på 1.5 plan. Tilläggsisolerat på åttiotalet och treglasfönster.

https://www.energimyndigheten.se/Hushall/Varmvatten-och-ventilation/Ventilation/FTX-system/
Där hittar du en del information, kommer alltid att krävas arbete att fixa installation av nya ventilationsrör vilket kan vara problem, vet ej hur det ser ut hos dig på vind etc, dessutom plats för FTX aggregatet som elinstallation. Huset som sig passar bra för installation som du beskriver det. Överväg även "vanlig" frånluftsvärmepump, se mer info här: https://www.energimyndigheten.se/Hu...ventilation/Ventilation/Franluftsventilation/

Jag har detta i mitt hus och det funkar klockrent! Oavsett temperatur ute har det varit skönt inne, öka på med ackumulatortank om du har badkar, bara dusch klarar du dig förmodligen utan den oxå.

Jag har inte heller lyckats förstå om frånluftsvärme/FTX är ett uppvärmningssystem eller en komplettering till ett uppvärmningssystem? Kan jag använda bara någon av dessa två eller bör jag ha en annan uppvärmning i grunden? Om jag bara skulle ha någon av dessa så känns det lite som en evighetsmaskin som bara går runt. Jag har verkligen noll koll på vad det här är. Jag hade inte ens hört talas om dessa system förrän idag. :)

Hej Spetters,
vi har själva bytt värmekälla till en IVT Bergvärmepump här i vårt 60-talshus på 140 +40 kvm boyta utanför Stockholm. Här är husen så dyra, och värdet ökar så pass mycket med en mer effektiv och modern värmekälla installerad, att investeringen inte känns särskilt tveksam. Kan förstå om det proportionellt sett känns mycket dyrare i ett litet hus uppe i norrland.

Har man bara ett vattenburet system för att flytta runt värmen i huset så är det ju oftast bara att välja värmekälla och koppla in.

När det gäller borrhålet så är det först till kvarn som gäller... på vår gata har ALLA hus bergvärme och hålen ligger stegvis längre in på tomterna, eller närmare gatan, så att alla hål har minst (20m?) fri radie/diameter kring sig, och inte överlappar med nästa borrhåls värmeupptagningsområde. Om dina grannar skulle vilja installera bergvärme någon gång i framtiden så blir de alltså tvungna att placera/vinkla sitt borrhål så att det inte hamnar för nära ditt redan existerande borrhål. Bäst att vara först med Bergvärme alltså, från det perspektivet.

FTX är ju Från- och Tilluft med X-changer, alltså värmeväxlare. Det finns även FX, alltså enbart mekanisk Frånluft och med värmeväXlare för energi-återvinning, tilluften kommer som tidigare genom läckage och luftventiler. Om du redan har vattenburet värmesystem i huset så är det väl rätt dumt och dyrt att installera extra luftkanaler för att trycka ut varm luft runt huset (+risk för oljud), och FTX blir kanske inte aktuellt då.

Jag kan inte bedöma om FX eller FTX skulle kunna vara en fungerande och tillräcklig lösning för ditt hus, men även om huset är rätt litet så låter det tveksamt om det skulle räcka, speciellt uppe i norrland. Får nog använda elpatronen väldigt mycket och blir då till stor del eluppvärmt. Du bör kolla med en leverantör av värmepumpar som kan räkna på det åt dig.

Nybyggda hus under 200kvm boyta brukar kunna klara sig med bara en frånluftsvärmepump, men de är ju otroligt mycket bättre isolerade än ditt och mitt nuvarande hus, som byggdes för 50-60 år sen.

FTX är ett system för att återvinna värmeenergin i frånluften och föra tillbaka den till huset genom att den förvärmer tilluften.

Med "frånluftsvärme" antar jag att du menar en frånluftsvärmepump. Med denna återvinner man energin i frånluften genom att låta värmepumpen arbeta med den redan uppvärmda frånluften. Då arbetar värmepumpen effektivare än om den använder den kallare uteluften som man gör med en s.k. luft/luft- eller luft/vattenvärmepump där förångaren sitter utomhus.

Eftersom bägge systemen utvinner värmeenergin i frånluften så blir följden en tempertursänkning på frånluften efter systemet. Därför brukar man inte kombinera dessa två system.

Ja, jag är med på att inte kombinera just frånluftsvärmepump och FTX. Det jag undrar är om de är uppvärmningssystem eller kompletteringar till uppvärmningssystem? Måste man ha ett annat uppvärmningssystem i grunden?

Jag antar att det är en komplettering för annars är det ju ungefär som om en kvinna skulle kunna leva på enbart sin egen bröstmjölk?

• Gilla
McStewart
  • Laddar…
Fast samtidigt har du värme från alla som bor där, samt all utrustning som genererar värme.
Om inte att reducerar du mängden el som du behöver trycka in i pannan?

Jag skulle vilja byta ut pannan eftersom den som sagt är 51 år gammal. Visst går den ännu, men jag vill inte behöva hastbyta ut den för att den kraschar. Jag och min son bor ensamma i huset.

Njae, det är ett komplett värmesystem.
Som McStewart skriver ovan så kan det liknas vid en "vanlig" extern luftvärmepump, som sedan kan avge sin värme antingen direkt in i huset via ett luftaggregat (luft/luft), eller till ett vattenburet system med rör och element/golvvärme som sprider värmen i huset (luft/vatten).

Skillnaden med frånlufts-värmepumpen är att den, som namnet skvallrar om, suger ut den varma luften ur huset och sedan värmeväxlar ut värme/energi ur den luften, istället för att försöka växla ut värme ur den oftast kallare uteluften.
- Dock är det ju ingen perpetuum mobile, och om det "produceras" mindre värme/energi totalt inne i huset än vad huset behöver för sin uppvärmning så kan det förstås inte räcka till, dessutom ska ju många olika förluster täckas.
- Värme inne i huset "produceras" av alla levande varelser (har för mig att en vuxen människa ger ca 80w?), alla elektriska apparater, varmvattnets spillvärme osv. Dessutom omvandlas ju solinstrålning/ljus genom fönstren till värme som stannar kvar inne.
- Värmeförluster (ger uppvärmningsbehov) sker sedan genom alla väggar, dörrar, fönster, tak osv. samt ut med all uppvärmd luft som smiter ut...

Man måste alltså lista ut husets totala värmebehov/energibehov och titta på hur mycket luften inomhus värms upp på olika sätt, och sedan räkna på om frånluftsvärmepumpen kan ge tillräckligt mycket energi för att det ska räcka till. Även varmvatten ska ju värmas upp på något sätt, och helst inte via enbart en elpatron.

harry73
Spetters skrev:
Ja, jag är med på att inte kombinera just frånluftsvärmepump och FTX. Det jag undrar är om de är uppvärmningssystem eller kompletteringar till uppvärmningssystem? Måste man ha ett annat uppvärmningssystem i grunden?
Om man tittar väldigt förenklad på frånluftsvärme, och om man antar att ditt hus har ett bra klimatskal och inte läcker för mycket värme, då gäller följande:

Så länge luften som systemet släpper ut är kallare än utomhustemperaturen fungerar en frånluftsvärmepump som ett uppvärmningsystem. Traditionellt kylar en flvp frånlyften till strax över fryspunkten. Då slipper man stillestånd pga avfrostningen.
Det betyder att systemet fungerar som ett komplett värmesystem så länge utetemperaturen är över fryspunkten. Sen några år finns det frånluftsvärmepumpar som kyler ner till -20, och då klarar man faktisk största delen av uppvärmningsbehovet (igen under förutsättningen att huset är tät och bra isolerat).

Ditt hus är från 50-talet och har självdrag, så jag förmodar att frånluftsvärmepump eller ftx inte kommer att fungera särskild bra, då är det bättre att fundera över andra värmekällor, som
- bergvärme (funkar vid alla utetemperaturer)
- luft-vattenvärmepump (funkar sämre vid låga temperaturer och ner till ca -20)
- pellets (kan finnas begränsingar inom detaljplanerat område)
- fjärrvärme

Jag skulle absolut göra en kalkyl över bergvärme, och det kan mycket väl bli billigare än fjärrvärme i slutänden

harry73
Det här är ett stort beslut för dig och jag ser att du redan tidigare ställt relaterade frågor. Kanske bra att lägga till en länk till din tidigare fråga, för där skriver du också relevante saker.

https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/255695-byta-ut-varmesystemet-i-aldre-hus.html

Jag förstår att du är nöjd med uppvärmningskostnader i ditt förra hus och vill återskapa värmesystemet. I den andra tråden jämförde du uppvärmningskostnader:
Spetters skrev:
Patronen är inte lika billig som fjärrvärme. Där jag bodde förut värmde jag upp 104kvm och min absolut högsta räkning under 2.5 år låg på ca 1700:- (INKL hushållsel), nu har jag betalat ca 4000:- i månaden sen jag flyttade hit. Nu värmer jag förvisso upp 120kvm ist för 104kvm. Men jag tror inte att de är 16kvm gör speciellt stor skillnad.
Men där bortser du ifrån att du nu har en källare som också värms upp

Spetters skrev:
Förra vintern köpte jag ett hus i norra Sverige. Huset är byggt 1954 och är 120kvm + 60kvm källare. I dagsläget så värms huset upp med elpatronerna i en albinpanna från -64 i boendedelen, och en luftvärmepump i källaren.
Källaren är hela 60 kvm, och den värms upp med en llvp, så dit nya hus är nästan 2 ggr så står som dit förra hus. det påverkar såklart uppvärmningskostnader.

Din luft/luftvärmepump funkar bra under höst och vår och sämre under vintern. När det blir kallare minskar verkningsgraden och kommer temperaturen under -20, då funkar den inte alls. Antagligen var du en elpatron som sätter igång när värmen inte räcker till. Så en stor del av din extra förbrukning kan faktisk komma från din värmepump i källaren.

Om du inte har vattenburen värme i källaren, behöver du fortfarande värmepumpen när du installerar fjärrvärme.

Varför beställer du inte en energicertifikat och ta till dig de tips som de kommer med?

• Gilla
Dsl
  • Laddar…
En luft/luftvärmepump ger mer väl mer värme eftersom utedelen (som så att säga "hämtar värmen") har ett mycket högre flöde än frånluften. Jämför "flåset" på utedelen till en luft/luft med hur mycket luft som går genom en FTX.

Även om från luften är varmare så är ju effekten produkten av temperaturskillnad och luftflöde.

Vi har en "aktiv FTX", d.v.s. en FTX som jobbar med kompressor istället för en passiv värmeväxlare. Det har vi dock inte för att det är en effektiv uppvärmningsmetod utan för att vi behöver ventilera bort radon utan att elda för kråkorna. Den klarar dock att hålla huset varmt så länge det är över nollan ute. Sen får vi slå på pannan (vattenburen el).

Så FTX eller frånluftvärmepump är inget man i första hand använder för att värma upp huset, det kan möjligen bli en bieffekt, utan det är nåt man använder för att inte ventilera bort en massa värme. Det handlar ju om att återvinna värmen från den luft man ventilerar ut, men huset har ju förluster även via andra vägar (väggar, fönster, tak). De förlusterna återvinner man inte så lätt.

harry73
Nerre skrev:
De förlusterna återvinner man inte så lätt.
Jo, så länge utomhustemperaturen är högre än temperaturen av luften som kommer ur värmepumpen, och man inte har så många övriga förluster. men det säger du egentligen också när du säger att den klarar hela uppvärmningen så länge det är plusgrader :)

Jag ser att jag kommaterade lite fel... Jag menade:

Det handlar ju om att återvinna värmen från den luft man ventilerar ut. Men huset har ju förluster även via andra vägar (väggar, fönster, tak), de förlusterna återvinner man inte så lätt.

Nerre: Var lämnar den "Aktiva FTX"en sin värme? I tilluften?
En "Aktiv FTX" som lämnar värmen i ett vattenburet värmesystem är vad som generellt kallas en FLVP.

Min pappa använder, förvisso i Skåne, FLVP som huvudsaklig värmekälla (han bytte från Frånluftsåtervinning (endast mot varmvattnet) + elvärme).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.