En sak som kan vara värt att beakta om man skall eftermontera ett FVP i ett befintligt hus är det som Nerre är inne på: För att få ur tillräcklig energi ur frånluften så behöver en FVP arbeta med större flöde än vad ventilationssystemet är dimensionerat för. Detta innebär att ventilationen kommer öka vilket kan vara både bra och dåligt (högre ventilationsflöde än vad som krävs för god luftkvalitet innebär att man "eldar för kråkorna"). Ökar man flödet i ett befintligt ventilationssystem för mycket så finns det även en risk att oljud uppstår i frånluftsdonen.
Frågar man någon som säljer/installerar FVP så är ovanstående problematik inget att bry sig om. Men ställer man samma fråga till en ventilationsexpert får man ett helt annat svar; ventilationssystemet måste dimensioneras om ifall man installerar en FLP i ett befintligt vent.system.
Att FLP överhuvudtaget finns på marknaden beror nog mest på att det är ett enkelt alternativ vid nybyggnation.
Dessutom har jag själv stött på nybyggda hus med FVP där ljudet från frånluftsdonen är, enligt min åsikt, alldeles för högt. Min misstanke är att detta beror på att man använder standarddimensionering för ventilation när man egentligen borde göra riktiga beräkningar för FVP. Att man använder standarddimensionering istället för att göra riktiga beräkningar är ett problem som genomsyrar hela VVS-branschen. Det går ju fortast så...
Frågar man någon som säljer/installerar FVP så är ovanstående problematik inget att bry sig om. Men ställer man samma fråga till en ventilationsexpert får man ett helt annat svar; ventilationssystemet måste dimensioneras om ifall man installerar en FLP i ett befintligt vent.system.
Att FLP överhuvudtaget finns på marknaden beror nog mest på att det är ett enkelt alternativ vid nybyggnation.
Dessutom har jag själv stött på nybyggda hus med FVP där ljudet från frånluftsdonen är, enligt min åsikt, alldeles för högt. Min misstanke är att detta beror på att man använder standarddimensionering för ventilation när man egentligen borde göra riktiga beräkningar för FVP. Att man använder standarddimensionering istället för att göra riktiga beräkningar är ett problem som genomsyrar hela VVS-branschen. Det går ju fortast så...
Bra nybörjar-guide och enkla förklaringar om olika varianter och kring skillnader mellan olika uppvärmningssystem.
http://www.hemnet.se/artiklar/el-energi/2015/10/15/snabbguide-i-uppvarmning-for-blivande-husagare
http://www.hemnet.se/artiklar/el-energi/2015/10/15/snabbguide-i-uppvarmning-for-blivande-husagare
Den var bättre än många andra eftersom den skiljer på hur värmen skapas och hur den distribueras, men den variant vi har finns inte med. Luftburet nämns i inledningen men sen är det bara luft/luft av de uppräknade lösningarna som är luftburen.
Klicka här för att svara