Hej!
Det är så att jag är nyinflyttad till en villa byggd 1946. Det är nämligen så att elementen/radiatorerna fungerar ej dem är jättekalla, och dem borde vid nuläget vara varma eftersom det börjar bli kallt nu. Jag har testat att lufta elementen men inget hände. Huset värms idag av en elpanna från nibe med en värmepanna från CTC. Har kontrollerat trycket och det stämmer det stod 0,7bar och det står att det ska vara så. Här är några bilder hur det ser ut om någon skulle tipsa mig om vad jag kan göra eller så :
2015-10-12 19.23.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-10-12 19.23.56.jpg
Skapa konto

2015-10-12 19.24.04.jpg
Skapa konto

2015-10-12 19.24.10.jpg
Skapa konto

2015-10-12 19.25.23.jpg
Skapa konto

2015-10-12 19.25.52.jpg
Skapa konto

hej!
förresten så finns det varmt vatten i kranarna glömde tillägga det i beskrivningen ovanpå

TIll höger på tredje bilden sitter en lila klump. Det ser ut som cirkulationspumpen. Verifiera att den är igång. Du känner svaga vibrationer från den om den snurrar. Kan vara lättare att uppfatta om du håller en skruvmejsel mot den och lägger örat mot mejselns skaft.

Jag kände på den idag och den var varm kan det hjälpa? men om den är igång finns det andra åtgärder man kan göra?

iallafall den är ej gång kan man fixa det på nåt eller få igång den?

Om du har termostater på elementen, har du kollat så att ventilerna på dem inte fastnat i stängt läge efter sommaren då termostaten trycker in dem och att de sedan inte släpper?

Möjligen styrs vattnet till radiatorerna av en termostat, inne eller ute. Prova att öppna manuellt så att det blir full skjuts till radiatorerna.

Hur känns rören på bild två där det sitter två röda kranar? Det ena (framledning) borde vara lite varmare än det andra (retur).
En cirkulationspump som står stilla hela sommaren kan kärva fast. Ovanpå pumpen sitter ett metallock med ett stort mejselspår. Det kan man skruva loss. Det kan vara lite vatten där så öppna försiktigt. Under så sitter motoraxeln och den kan man vrida rund manuellt med en mejsel för att få igång motorn igen. Slå av pumpen först annars börjar mejseln att snurra när pumpen släpper.

Jag har testa att kolla cirkulationspump med en skruvmejsel och jag hörde små vibrationer

är det på bild 6, att jag ska trycka på pannan från auto till reserev läge?

magja skrev:
Hur känns rören på bild två där det sitter två röda kranar? Det ena (framledning) borde vara lite varmare än det andra (retur).
En cirkulationspump som står stilla hela sommaren kan kärva fast. Ovanpå pumpen sitter ett metallock med ett stort mejselspår. Det kan man skruva loss. Det kan vara lite vatten där så öppna försiktigt. Under så sitter motoraxeln och den kan man vrida rund manuellt med en mejsel för att få igång motorn igen. Slå av pumpen först annars börjar mejseln att snurra när pumpen släpper.
magja ja det stämmer framledning är lite varmare än retur men inte tillräckligt varm tror jag

det går inte att stänga av själva cirkulationspump utom jag måste stänga av hela pannan, men de är ändå samma sak eller?

fossilen skrev:
Möjligen styrs vattnet till radiatorerna av en termostat, inne eller ute. Prova att öppna manuellt så att det blir full skjuts till radiatorerna.
Fossilen hur gör jag det manuellt är det genom att trycka på knappen från auto till resrev som du kan se på bild 5? eller finns det ett annat sätt?

Magja jag skruvade den stora mettallocken som fanns ovanpå pumpen det kom ut lite vatten, och när ja tog bort själva den stora skruven så fanns det som ett litet håll och där finns det något som liknade en skruv fast mindre. den skruvade jag lite på , när jag satte gång i pannan då kom det ut ett ljud som inte fanns innan, tror du det kan vara lösningen?

du måste hitta shuntventilen, tyvärr är jag borta från min panna så jag kan inte riktigt säga var den sitter, kan inte hitta en shuntventil på dina bilder. Ventilen styrs av en givare, men bör kunna styras manuellt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.