5 154 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
ESBE shuntmotor - manuell styrning?
Medlem
· Östergötland
· 19 inlägg
I vårt värmesystem, (vedpanna/solvärme) sitter en manuell ESBE-shunt för reglering av flödet ut i radiatorerna. Jag vill nu kunna ställa om denna shunt med fjärrstyrning, för att slippa gå ner i källaren. Är inte intresserad av en helautomatisk styrning beronde på temperatur, utan vill kontrollera detta själv vid behov.
Har tittat på ESBE's ARA600-serie, och där finns ju alla möjliga varianter. Kan man på något smart sätt få ihop en manuell styrning med en av dessa plus någon enkel styrutrustning? Eller måste man bygga en liten reglerdosa på egen hand?
Om enda alternativet är egenbyggd styrutrustning, så antar jag att ARA639 är lämpligast, och sedan skicka på en variabel spänning (skapad med en spänningsdelare) antingen reglerbar med potentiometer, eller några fasta lägen via ett motståndsnät. I och för sig inga större problem att åstadkomma, förutom tidsåtgången, men hoppas på enklare lösning!
(Övriga varianter med två/trepunkts-styrning är väl knappast lämpliga för manull styrning, eller?)
Har tittat på ESBE's ARA600-serie, och där finns ju alla möjliga varianter. Kan man på något smart sätt få ihop en manuell styrning med en av dessa plus någon enkel styrutrustning? Eller måste man bygga en liten reglerdosa på egen hand?
Om enda alternativet är egenbyggd styrutrustning, så antar jag att ARA639 är lämpligast, och sedan skicka på en variabel spänning (skapad med en spänningsdelare) antingen reglerbar med potentiometer, eller några fasta lägen via ett motståndsnät. I och för sig inga större problem att åstadkomma, förutom tidsåtgången, men hoppas på enklare lösning!
(Övriga varianter med två/trepunkts-styrning är väl knappast lämpliga för manull styrning, eller?)
Medlem
· Östergötland
· 19 inlägg
Inga svar tyder på att detta är en ganska ovanlig fråga
och trots omfattande googling i ämnet så verkar det inte finnas någon som dokumenterat nåt sätt att göra detta på.
Så jag släpper frågan, och har köpt en Thermomatic EC Home shuntstyrning istället. På köpet fick jag bra möjligheter för styrning av både cirkulationspump och elpatron, och vill man stänga shunten "manuellt" så får man väl helt enkelt dra ner börvärdet på inomhustempen tillfälligt.
Så jag släpper frågan, och har köpt en Thermomatic EC Home shuntstyrning istället. På köpet fick jag bra möjligheter för styrning av både cirkulationspump och elpatron, och vill man stänga shunten "manuellt" så får man väl helt enkelt dra ner börvärdet på inomhustempen tillfälligt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Förstår inte varför du ska shunta manuellt?
Protte
Protte
Medlem
· Östergötland
· 19 inlägg
Japp, finns manuellt läge på den motordrivna.
Ett exempel när jag vill shunta manuellt är just nu på hösten, när solen lyser hyfsat och det inte gör något att det är 18-19 grader i huset på dagen, utan man vill att all solvärme ska stanna i tanken så att man har dusch-varmt vatten till barnen på kvällen, innan man hunnit elda. Är shunten öppnad bara en aning så räcker inte solen till att hålla mer än runt 30 grader. Gammalt hus, liten ack-tank...
Ett exempel när jag vill shunta manuellt är just nu på hösten, när solen lyser hyfsat och det inte gör något att det är 18-19 grader i huset på dagen, utan man vill att all solvärme ska stanna i tanken så att man har dusch-varmt vatten till barnen på kvällen, innan man hunnit elda. Är shunten öppnad bara en aning så räcker inte solen till att hålla mer än runt 30 grader. Gammalt hus, liten ack-tank...
Klicka här för att svara