Hej!

Fortsätter fas 2 på det cirkpumpbyte jag började med i https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/264338-byte-av-cirkulationspump-praktiska-fragor.htmldenna tråd.
Där fick jag en del goda råd så tänkte oförskämt fortsätta fråga er kollektiva visdom ;)

Idag tänkte jag lyfta ur den gamla pumpen ur mitt ärvda system. Tyvärr har jag problem med att strypa tillförseln av vattnet från en riktning.

Vad jag gjort är att öppna en av de stora "muttrarna" på glänt, för att kontrollera att inget nytt vatten kommer innan jag monterar av pumpen helt. Men vattnet från shunt-sidan fortsätter att komma.

Förklarande bild:
fas2_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag gjort är att jag dragit kulventilen som går upp till huset så att den stryper, vilket verkar funka bra, inget vatten kommer från det hållet.

Från andra hållet är det svårare. Här försöker jag ställa min ESBE G125-shunt så att den blockerar i framåtriktningen. Nu börjar jag tvivla på att detta går, för ut kommer ändå litervis med uppvärmt vatten från ackumulatortanken. Så uppenbarligen så är det inte stängt.

Har prövat flera olika sätt att ställa ventilen. Börjar helt enkelt undra om det går att göra det jag vill göra?

Någon som har erfarenhet av denna ventil?
Jag hittar inga datablad då det är en så gammal komponent, men nog fan ska jag kunna strypa den i framåtriktningen?

Mvh,
Bäckarn

Mer bilder:
IMG_20151017_160332.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Följer shunten med när du vrider vredet? De där plastvreden brukar gå sönder i samma utsträckning som ventilen kärvar och då följer inte axeln med. Dra av vredet och känn på axeln med en vanlig bachoskiffa.

De där brukar aldrig vara 100 % täta, utan läcker alltid igenom litegrann, speciellt om de har varit i bruk några år. Vad är det för ventil bakom gipset, som man ser spaken på?

• Gilla
Bäckarn och 1 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Följer shunten med när du vrider vredet? De där plastvreden brukar gå sönder i samma utsträckning som ventilen kärvar och då följer inte axeln med. Dra av vredet och känn på axeln med en vanlig bachoskiffa.
Ja, jag har tagit av plastvredet och försäkrat mig om detta.

lordi skrev:
De där brukar aldrig vara 100 % täta, utan läcker alltid igenom litegrann, speciellt om de har varit i bruk några år. Vad är det för ventil bakom gipset, som man ser spaken på?
Det var det jag började misstänka. Ventilen bakom gipset blir jag mer och mer fundersam på vad den gör. Jag trodde den ströp ledningen till varmvattnet från ack-tanken men det verkar komma varmvatten även ovanifrån (från returledningen). Rören sitter ju ihop lite hur som helst där (det kommer ut ett från acktanken där som ansluter till returledningen verkar det som). Ärligt talat förstår jag inte hur det hänger ihop, vattnet från acktanken verkar vara inkopplat på flera punkter.

Men kan mekaniken tillåta att man stryper i framledningsriktningen så mycket det går? Jag lyckas inte hitta någon bra genomskärning på denna shunt.

Redigerat:
Ser ut som ventilen bakom skivan går till shuntens anslutning som också går åt sidan in mot tanken det är isf den varma ledningen. Upptill returen från huset och retur mot tank hopkopplade och även ner mot shuntens övre anslutning. Ventilen har två ytterligheter dels rakt igenom dvs ingen värme bara rundpumpning i elementen dels öppet in mot tanken och ner mot pumpen dvs fullt uttag från tankens varma del.

Om ventilen inbyggd bakom skivan går till shunten är alltså ditt båsta läge att ställa shunten mot full värme det är då så stängt du kan få det och bara inre läckage går vägen retur och ner mot pumpen. Det är säkert som sagt lite läck där det är ingen tätande ventiltyp men det kommer inte så mycket och finns ingen väg ut via tex expkärl i den delen kommer det "hänga" och inte rinna så häftigt.

Se till att nya pumpen passar och alla delar packningar osv framme så kan du byta lätt även om det kommer lite vatten gäller bara att ta det resolut och inte börja tveka.

• Gilla
Bäckarn
  • Laddar…
Nu är pumpen bytt, tack alla för era råd! :thumbup:

GK100 skrev:
Ser ut som ventilen bakom skivan går till shuntens anslutning som också går åt sidan in mot tanken det är isf den varma ledningen. Upptill returen från huset och retur mot tank hopkopplade och även ner mot shuntens övre anslutning. Ventilen har två ytterligheter dels rakt igenom dvs ingen värme bara rundpumpning i elementen dels öppet in mot tanken och ner mot pumpen dvs fullt uttag från tankens varma del.

Om ventilen inbyggd bakom skivan går till shunten är alltså ditt båsta läge att ställa shunten mot full värme det är då så stängt du kan få det och bara inre läckage går vägen retur och ner mot pumpen. Det är säkert som sagt lite läck där det är ingen tätande ventiltyp men det kommer inte så mycket och finns ingen väg ut via tex expkärl i den delen kommer det "hänga" och inte rinna så häftigt.

Se till att nya pumpen passar och alla delar packningar osv framme så kan du byta lätt även om det kommer lite vatten gäller bara att ta det resolut och inte börja tveka.
Tack för genomgången! Jag kan säga att min plan initialt var att göra enligt dina första två stycken. Drog igen ventilen från acktanken och körde shunten på "full värme". Men det verkar ändå som det kom en del vatten denna väg, dock kanske jag inte utvärderade det tillräckligt.

Hur som haver så körde jag till slut shunten ställd "neråt" dvs 180 grader från "0", då detta verkade ge minst läckflöde. Detta är enligt min första bild. Visar sig att jag blev lurad till att tro att läckflödet var större än det var, för när jag väl låtit tappa ur den första strida strömmen visade det sig att flödet avtog rejält. Så jag var lite för feg helt enkelt ;)

Var sedan inga problem att byta pumpen som jag hade förberett bredvid. Just själva pumpbytet gick mycket lättare än jag trott, tog bara några minuter :)
Det du nämner om att bara ta det resolut och inte börja tveka stämmer jäkligt väl.

Tack ska ni ha för all hjälp och möjligtvis blir det en tredje akt i denna saga, då jag ska installera mitt Thermomatic-system.

Mvh,
Bäckarn

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.