Hej har en nibe vedex 3000 panna med en 500 liters ac tank och en på 1000 liter! När pannan kall hat jag ett tryck på 0,6bar och när det är 80grader i ac tankarna och pannan så är det 1,2 bar är det rätt tryck?

Det låter lite om mina element uppe så är det luft i systemet då?
 
M
Ja det är troligt att det är luft i elementen om det låter om dem. Stäng av cirkulationspumpen, vänta 5min så luften kan stiga fritt och lufta sedan av dem.

Arbetstrycket i systemet skall vara 0,5 bar som grundtryck och sedan 0,1 bar per meter som vattnet skall färdas på höjden. Så om 1-1,5 bar brukar man hamna på i ett vanligt hus.
Så om du har 6-7m eller lägre från pannans lägsta punkt till radiatorsystemets högsta punkt är det helt ok. Har du högre skulle du behöva öka trycket lite.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.