Huset som vi köpte förra året har en 20år gammal Österrikiske vedpanna med 3 x 500L Strömsnäs ack tankar, shunt, exp kärl och en Thermomix ventil.
Nyligen när vi eldar har pannan börjat gå upp riktig snabb i temperatur tills 90c medan 1 tanken stå på 40c på alla 3 termometer uppe, mitten och botten, och värme ute till elementen stå också på 40c.
40c verkar max som vi kan få ut till elementen även om shunten är öppet hela vägen och tank 2 och 3 är avstängda.
Om man stänga shunten börjar temp stiga sig i tanken men den försvinna snabb när man öppna shunten igen.
Fram till förra veckan kunna man öppna shunten och få huset som en bastu på bra tid. Vattnet känns också het när man duscha.
Det gick fint förra vintern.
Rören som gå från pannan till tankarna är också het.
Trycket stå på 1 bar.

Har någon ett förslag?
 
Redigerat:
Har du kollat så att cirkulationspumpen snurrar som den ska ? Lägger man örat till så skall den surra och man hör vatten flöda. Då du inte ändrat något så hade jag först kollat så att den cirkulerar vattnet.
Att röret till tankarna från pannan är het får mig att misstänka att pumpen stannat.
 
Redigerat:
NetNut skrev:
Har du kollat så att cirkulationspumpen snurrar som den ska ? Lägger man örat till så skall den surra och man hör vatten flöda. Då du inte ändrat något så hade jag först kollat så att den cirkulerar vattnet.
Att röret till tankarna från pannan är het får mig att misstänka att pumpen stannat.
Hej och tack för svaret. Pumpen verkar surra i alla fall. Finns ett sätt att ser om den fungerar som den ska?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Men pumpen på bild 1 & 2 är väl endå pumpen till radiatorerna?!
 
Ja visst
 
Är 1 för liten? 1 pump har fungerat fint i många år.
 
Du får leta efter en pump i röret längst ner mot golvet eller röret in i toppen på tankarna istället det är den som flyttar värmen från pannan och till acktankarna, den pumpen eller någon reglerventil i den delen är problemet.

Den på bilden är säkert ok och pumpar bara mot elementen, det hjälper inte när du har för låg temp att ta ut från, läge ett är säkert bra om det räckt tidigare.
 
kulle
Du har väl en annan pump för laddningen av tankarna ?
Edit 2 : a på bollen
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pumpen verkar också surra och man höra vattnet flyta runt kretsloppen som gå inne i pannan och runt.
 
Röret som gå in i tanken, var ta den vägen? Är den direkt kopplat till utgången innan shunten? Hörn rör innan shunten blir rejält varm med.
 
Du får ta lite översiktsbilder som tar hela höjden golv-tak och flytta från pannan mot tankarna så man ser alla inblandade delar i sitt sammanhang, så är det lättare att ha en uppfattning. Men problemet bör finnas i pumpen-rören vid pannan och delarna där.
 
Uppdatering - Hade någon hit som bytet ut en liten ventil i Termomixen (20år gammal förra Ladomat). Ventilen ska öppna över 80c och släppa i kalt vatten. Fyllda på hela systemet igen, luftade och eldade och nu är problemet värre. Tankarna laddar inte als. Pannan koka men och röret in i tanken är het men det verkar blir stop där. Jag börjar blir galan!
 
Krilleman
Precis som GK skriver, ta lite översiktsbilder så vi ser var alla rör är kopplade, och hur dom är kopplade, även ovanpå tankarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.