Hej alla helgfirare. Jag har nu under upprepade tillfällen stått och kliat mig i huvudet framför pannan (förbränningspannan, that is) utan att komma fram till något. Jag behöver er erfarenhet!

I pannrummet står en Parca norah 3100 från -84, som normalt går på pellets. Eftersom vi precis har köpt huset och väntar med att flytta in tills vi renoverat går den just nu på elpatronen istället. Så långt är allt väl, men då mätaren visar på ungefär 35 grader i pannan och jag fått för mig att det är väl lite tänkte jag försöka mig på att gasa på elpatronen lite. Nu till det trixiga! Det sitter två vred på patronen, och det framgår ingenstans - inte ens i bruksanvisningen till pannan - vilket vred som gör vad...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gissar att det ena vredet är undre gräns - när patronen ska gå in och värma, och det andra är övre gräns - när patronen ska sluta värma. Även om min gissning stämmer så behöver jag hjälp; vilket vred gör vad, hur stort spann ska det vara och hur varmt bör det vara i pannan?

Tacksam för hjälp, annars finns risken att jag krafsar mig flintskallig...

/ L

Krilleman
Om det är start/stopp på respektive vred så är ju det mest logiskt att det undre vredet (som står ställt lite lägre) är start, och det övre (som står ställt lite högre) är stopp.

Pannan bör alltid minst vara på 55º om det är enda värmekällan för varmvattentillförsel. (alltså duschvatten)

Se så att inget av vreden används till pelletsstyrningen. Ju högre temp i pannan ,ju större värmeförluster ut i skorsten o pannrum.Är det besvärligt att få igång pelletsen istället och låta elpatronen stå på de vettiga 35 gr och ev komplettera med en mindre elberedare de gånger som du inte vill o behöver elda. Övre o undre gräns på elpatron ...? Däremot kan det vara 2 termostater till 2 st elpatroner och om effekten är uppdelad på tex 6 + 3kw finns säkert en tidsfördröjning till den ena patronen. Vill du tex ha 60 grader i pannan ställer du ena ratten på 60 och den andra på 55 så borde det funka.

Två elpatroner är min gissning. Övre och undre gräns brukar vara inbyggd i respektive termostats hysteres.

Tanken är definitivt att elda pellets när vi bor i huset, men nu känns det bättre att inte ha något brinnande eftersom vi bara är där på kvällar och helger. Dessutom fick vi ett elpris på 62 öre / kWh, så det känns inte som att den ekonomiska skillnaden borde bli astronomisk heller.

Pelletsbrännaren är kopplad mot en separat termostat på pannan, så de två vreden är bara för elpatronen. I bruksanvisningen för pannan verkar det som att det bara är en elpatron, men å andra sidan är vreden bara uppmärkta som "termostat". Oavsett vilket ska jag testa att ställa ett på 60 och ett på 55 och se vad jag får för resultat, nåt borde ju hända :p

Tack för alla tips :)

Jumos skrev:
Dessutom fick vi ett elpris på 62 öre / kWh, så det känns inte som att den ekonomiska skillnaden borde bli astronomisk heller.
I det elpriset ingår väl inte skatterna ?

Elbolagen har ibland en tendens att "glömma" att upplysa om energiskatter, moms mm så elpriset är kanske inte så billigt som du tror ? :(

Dessutom nätavgiften.

Pellets kan man kanske få för 70 öre.

Varför inte elda nu när ingen bor där.
Är väl värre om det skulle ta eld i huset när ni flyttat in?

Protte

prototypen skrev:
Dessutom nätavgiften.
Så är det ju, men nätavgiften är ju en fast avgift baserad på säkringsstorleken.
Denna kostnad har man ju oavsett om man förbrukar elenergi eller ej och betalas oavsett om man använder pellets eller elpatron.

Roland 53: priset är inklusive skatter och avgifter.

Protte: Det bästa är om det inte börjar brinna alls, men det känns bättre för oss att göra såhär :)

Demmpa skrev:
Nätavgiften består både av en fast del och en rörlig del.
Se tex följande: [länk]
Om man ska vara noga så är väl nätavgift fel benämning.

Elnätsbolaget debiterar en abonnemangsavgift som är fast för säkringsstorleken och debiteras oavsett om du tar ut energi eller ej.
Dessutom tar elnätsbolaget ut kostnaden för distribuerad energi som är beroende på uttagen energi.

Det framgår inte om TS har ett avtal för levererad energi från ett annat bolag eller priset (som för oss skåningar verkar vara ett mycket bra prisavtal) som anges avser kostnad för både distribuerad energi och förbrukad energi. :x

Jag har en nätägare som tar ut en fast avgift på typ 6000 spänn om året och en annan leverantör som levererar ström för det trevliga priset av 62 öre/kWh :) Till saken hör att det finns ett antal kommuner i Sverige som har sänkt energiskatt (jag tror det är fem län), och Örnsköldsvik är en av dem. Utan "rabatten" hade priset varit 74 öre/kWh. Så om man ska vara väldigt korrekt så kostar strömmen precis som ni säger mer med både nät och förbrukning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.