Hej,
Först av allt, jag kan inte VVS, allra minst golvvärme...
Men så här är det. Jag har gjort en liten skiss på mitt hus. Källare med 1 och 1/2 plan. Har fjärrvärme och gamla fina radiatorer i alla rum utom i köket där vi har lagt in vattenburen golvvärme (ritat som röd slinga). Har just nu en gammal men fungerande växlare från typ -73
Nu ska vi renovera våra två badrum och vill då lägga in golvvärme i dessa (ritat som grön och blå slinga)
Idag är slingan till köket kopplat direkt på en ledning i källartaket som alltså är någon gammal radiatorkrets, antar jag... Jag kan ställa flödet med någon skruv på returen nere i källaren. Men jag kan alltså inte ställa temperaturen för slingan på något sätt, vilket leder till att det oftast är för varmt på golvet eller varmt i början och kallt i slutet på slingan.... Har ingen shunt.
Vad har jag för alternativ för att få till ett bra system på dessa tre slingor nu? Hur skulle någon som kan detta spontant säga att systemet bör sättas upp? Behöver jag inbyggnadsskåp med pump och shunt uppe i de nya badrummen? Finns det möjlighet att ha det nere i källaren istället? Hur skulle man lämpligen styra temperaturen i badrumen? Om jag vill lufta slingorna i framtiden antar jag att ett skåp per våningsplan hade varit bra för badrummen? Eller kan man en shunt (och pump?) nere i källaren och göra någon luftningsmöjlighet ändå uppe i badrummen?
Tips skulle uppskattas, om inte annat så kanske jag lär mig något...
Först av allt, jag kan inte VVS, allra minst golvvärme...
Men så här är det. Jag har gjort en liten skiss på mitt hus. Källare med 1 och 1/2 plan. Har fjärrvärme och gamla fina radiatorer i alla rum utom i köket där vi har lagt in vattenburen golvvärme (ritat som röd slinga). Har just nu en gammal men fungerande växlare från typ -73
Nu ska vi renovera våra två badrum och vill då lägga in golvvärme i dessa (ritat som grön och blå slinga)
Idag är slingan till köket kopplat direkt på en ledning i källartaket som alltså är någon gammal radiatorkrets, antar jag... Jag kan ställa flödet med någon skruv på returen nere i källaren. Men jag kan alltså inte ställa temperaturen för slingan på något sätt, vilket leder till att det oftast är för varmt på golvet eller varmt i början och kallt i slutet på slingan.... Har ingen shunt.
Vad har jag för alternativ för att få till ett bra system på dessa tre slingor nu? Hur skulle någon som kan detta spontant säga att systemet bör sättas upp? Behöver jag inbyggnadsskåp med pump och shunt uppe i de nya badrummen? Finns det möjlighet att ha det nere i källaren istället? Hur skulle man lämpligen styra temperaturen i badrumen? Om jag vill lufta slingorna i framtiden antar jag att ett skåp per våningsplan hade varit bra för badrummen? Eller kan man en shunt (och pump?) nere i källaren och göra någon luftningsmöjlighet ändå uppe i badrummen?
Tips skulle uppskattas, om inte annat så kanske jag lär mig något...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst går det att sätta en Shunt med pump i källaren för alla tre slingor. Men du bör tänka på att pumpen får jobba betydligt hårdare för att få upp vattnet till ovanvåningen. Tänk också på att du gärna vill ha en avluftning på högsta punkten för att inte få missljud och dålig värmeavgivning där luft samlas. Du kan omöjligt få ut all luft ur ett system när du har avluftaren längst ner (på Shunten i detta fall).
Ok tack för input. Men skulle det vara möjligt att skapa en avluftningspunkt uppe i badrummen och ha shunt i källaren? Eller är det bara krångligt? Är det mer 'rätt' att ha ett skåp i en vägg i respektive badrum med shunt, pump och möjlighet till avluftning? Kanske bara blir krångligt att ha i källaren?
Tänker mest att det vore skönt att slippa skåpen och samla så mycket som möjligt i källaren
Tänker mest att det vore skönt att slippa skåpen och samla så mycket som möjligt i källaren
Fwa - prova och ställa dina funderingar på värmepumpsforumet: http://www.varmepumpsforum.com/
Vågar nästan lova att du kommer att få bra hjälp där =)
Vågar nästan lova att du kommer att få bra hjälp där =)
Spontant skulle jag säga att den blåa och den gröna slingan är fel ritade. Slangen ska dras paralell till ytterväggen.
Annars kan jag rekommendera att läsa i SS-EN 1264 om man vill lära sig mer om golvvärme. Även på tillverkarnas hemsidor Finns det en del information t.ex. Uponor, LK golvvärme eller Purmo.
Annars kan jag rekommendera att läsa i SS-EN 1264 om man vill lära sig mer om golvvärme. Även på tillverkarnas hemsidor Finns det en del information t.ex. Uponor, LK golvvärme eller Purmo.
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Pumpen får inte jobbigare att trycka från källaren. Lika mycket vatten som trycks upp, åker även ner i returslangen.filurfigur skrev:Visst går det att sätta en Shunt med pump i källaren för alla tre slingor. Men du bör tänka på att pumpen får jobba betydligt hårdare för att få upp vattnet till ovanvåningen. Tänk också på att du gärna vill ha en avluftning på högsta punkten för att inte få missljud och dålig värmeavgivning där luft samlas. Du kan omöjligt få ut all luft ur ett system när du har avluftaren längst ner (på Shunten i detta fall).
Jag har en central i källaren förberedd för sju slingor, använder två av dem idag 77+70m. Allt sitter i källartaket, en rumstermostat styr de båda slingorna (vardagsrum och kök i öppen planlösning).
Rörmokaren hade inga problem att lufta, och man gör det ju bara en gång. Slipper bygga in skåp i väggarna och har full överblick
Ja, precis.PeterStrandberg skrev:Pumpen får inte jobbigare att trycka från källaren. Lika mycket vatten som trycks upp, åker även ner i returslangen.
Jag har en central i källaren förberedd för sju slingor, använder två av dem idag 77+70m. Allt sitter i källartaket, en rumstermostat styr de båda slingorna (vardagsrum och kök i öppen planlösning).
Rörmokaren hade inga problem att lufta, och man gör det ju bara en gång. Slipper bygga in skåp i väggarna och har full överblick
Det hela är ju ett slutet system. Bara att summera upp alla motstånd i systemet när man dimensionerar pumpen. Tillverkarna brukar skicka information om hur stor motståndet är i golvvärmesystemet (slingorna).
Eller så kontaktar du Golvvärmebutiken.se så får du förslag och offert på allt du behöver.
Så gjorde jag och skickade in mina ritningar med platserna där jag ville ha fördelarna placerade och så fick jag tillbaka ritningar med allt inritat, justeringstabeller och telefonsupport.
Så gjorde jag och skickade in mina ritningar med platserna där jag ville ha fördelarna placerade och så fick jag tillbaka ritningar med allt inritat, justeringstabeller och telefonsupport.
Tack för alla synpunkter! Det är så att jag redan har bokat in en snickare för dessa renoveringar, han är väldigt duktig och jag har många bra referenser...
Men det känns ju lite som att jag måste veta vad jag vill ha, och vad som är möjligt att utföra... Därav mina frågor...
Men det känns ju lite som att jag måste veta vad jag vill ha, och vad som är möjligt att utföra... Därav mina frågor...
Klicka här för att svara