8 148 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Golvvärme - el och vatten i samma golv
Ska bygga om i stugan bl.a. byta alla golv. Då ska vi lägga golvvärme och el ligger närmast till hands men jag vill nog lägga in rör för vattenburen golvvärme. I en framtid så är det troligt att vi sätter in en sjövärmepump och då är det ju bra om rören finns färdigdragna så man slipper göra om allt dvs framtidssäkra.
Finns det några nackdelar utöver kostnaden?
Ska man lägga elkabeln ovanpå rören eller parallellt i samma nivå (för bygghöjdens skull)?
Eller ska man bara lägga vattenburet men med elpatron? (Frysrisk)
Finns det några nackdelar utöver kostnaden?
Ska man lägga elkabeln ovanpå rören eller parallellt i samma nivå (för bygghöjdens skull)?
Eller ska man bara lägga vattenburet men med elpatron? (Frysrisk)
Jag hade samma funderingar och fick följande svar:folkeorg skrev:
Det vanliga är att man först lägger golvvärmeslangen och sedan fäster man elvärmekabeln ovanpå detta. Det är ingen skillnad om det är nybygge eller renovering. Man fäster alltså elvärmekabeln direkt på golvvärmeslangarna. Man bör inte lägga dem parallellt med varandra eftersom de skall inte ha samma dragning eftersom elvärmekabel skall ligga tätare (mindre cc) än golvvärmeslang. Det enklaste är att fästa elvärmekabeln tvärsgående med slangen. När man sedan lagt slang och kabel så att man är nöjd så flytspacklar man in allt.
Man få alltså en lite högre bygghöjd eftersom elvärmekabeln ligger ovanpå slangen.
Det är helt OK enligt golvvärmeslangstillverkarna (Uponor & LK) att lägga en elvärmekabel i direkt kontakt med slangen. Men även om slangen rent teoretiskt tål värmen från elvärmekabeln så tycker jag att det känns lite osäkert. Golvvärmeslang har som allt annat en begränsad livslängd, även om den är lång. Att påverka slangen genom att lägga den med direktkontakt med en elvärmekabel tycker jag kändes si-så-där, så därför struntade jag i elvärme utan nöjde mig med den vattenburna.
Observera att om man endast har vattenburren golvvärme i ett badrum så kan man inte få det så där jättevarmt om fötterna som en del vill ha det, om man inte är beredd att höja framledningstemperaturen väldigt mycket (vilket inte är att rekommendera).
Lägg spån skivor med spår för låtar och slang och använd elpatron med glykolfyllt system är det ju ingen frys risk. Anledningen att det läggs både el och vatten buret samtidigt är oftast att man vill ha sommarvärme i golven och att resten av värme systemet inte klarar av att leverera det utan man får köra på elvärme.
Går det bra att köra glykolvatten i golvvärmesystemet?
Sliter det mer på slangarna?
Är det sämre värmeavgivning (har jag hört iaf)?
Om det inte är nackdelar så borde väl alla ha glykolsystem för att enkelt klara strömavbrott eller kallställning..
Sliter det mer på slangarna?
Är det sämre värmeavgivning (har jag hört iaf)?
Om det inte är nackdelar så borde väl alla ha glykolsystem för att enkelt klara strömavbrott eller kallställning..
Om man vill ha varmt i badrums golvet på sommaren kopplar men så att man kan stoppa cirkulationen i resten av huset då värms enbart badrums golvet. En av anledningarna är nog att glykol läcker lättare än vattnen och det blir kladdigt om det läcker bara nån droppe och sen kostar det ju en slant också och i en vanlig villa har man ju vatten på flera ställen så om det fryser har man problem i kök bad tvättstuga även om värme systemet är glykol fyllt.
Så vanliga kranar på de olika kretsarna? Men det kanske är så på fördelarna redan?
Blir pumparna midre effektivare med glykolvatten då de slirar mer?
Går det inte att blanda en alkohol istället eller blir det lika halt och "sockrigt" då? Värmepumparna kör väl en alkoholblandning som köldmedium? Men sprit kanske sliter på slangarna?
Är det gjort så att man kan tömma systemet med tryckluft istället dvs blåsa ur rören?
Blir pumparna midre effektivare med glykolvatten då de slirar mer?
Går det inte att blanda en alkohol istället eller blir det lika halt och "sockrigt" då? Värmepumparna kör väl en alkoholblandning som köldmedium? Men sprit kanske sliter på slangarna?
Är det gjort så att man kan tömma systemet med tryckluft istället dvs blåsa ur rören?
Har för mig att glykol går trögare att pumpa men gissar att skillnaden är liten med så pass låga flöden det handlar om. Tror inte sprit är ok i slangen ska vara svag blandning i så fall den blandning man har till borrhål får inte gå i plast slang inne i huset pga av brandrisken.
Klicka här för att svara