Har en kamin från Contura som värmer i vardagsrummet. Den står på en glasskiva.
Problemet är att det kommer in skit under glasskivan som är omöjligt att få bort. Det är ingen höjdare när man har hund kan jag lova.
Har försökt dammsuga, peta, blåst osv men inget funkar.
Det ser alltid skitigt ut så nu funderar jag på om det ev skulle gå att skära i glaset runt kaminen så att det blir löstagbart.
Glaset går ju inte att ta bort helt då hela kaminen står på den.
Kaminen installerad när vi flyttade in, annars hade jag löst problemet på annat sätt före installation.
Det ser likadant ut som på bilden som är ifrån Google
Problemet är att det kommer in skit under glasskivan som är omöjligt att få bort. Det är ingen höjdare när man har hund kan jag lova.
Har försökt dammsuga, peta, blåst osv men inget funkar.
Det ser alltid skitigt ut så nu funderar jag på om det ev skulle gå att skära i glaset runt kaminen så att det blir löstagbart.
Glaset går ju inte att ta bort helt då hela kaminen står på den.
Kaminen installerad när vi flyttade in, annars hade jag löst problemet på annat sätt före installation.
Det ser likadant ut som på bilden som är ifrån Google
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Brukar vara härdat glas. Blir mycket att sopa upp om du försöker (troligen). Men kolla med Contura eller deras hemsida för säkerhets skull.
Gör någon klurig konstruktion med domkrafter och reglar osv så du kan lyfta kaminen några mm, sen drar du undan glasskivan.
Och så köper du min svarta plåt som är avsedd för exakt samma funktion för en vetelängd, och blir bjuden på kaffe när du hämtar den, och sätter alltså sen plåt under kaminen istället.
Min plåt är av märket Handöl, men det kan väl knappast spela någon roll.
Och så köper du min svarta plåt som är avsedd för exakt samma funktion för en vetelängd, och blir bjuden på kaffe när du hämtar den, och sätter alltså sen plåt under kaminen istället.
Min plåt är av märket Handöl, men det kan väl knappast spela någon roll.
Väldigt konstig lösning att ställa kaminen på glaset.
Om glaset skulle gå sönder måste man då ta dit en montör som plockar bort kaminen för att få dit ett nytt glas?
Vårt glas skjuter man in under kaminen någon cm. Vi har en contura 586 som är ca 2år.
Om glaset skulle gå sönder måste man då ta dit en montör som plockar bort kaminen för att få dit ett nytt glas?
Vårt glas skjuter man in under kaminen någon cm. Vi har en contura 586 som är ca 2år.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Har sett samma lösning i en fjällstuga. Såg förjäkligt ut, fullt med granbarr och bös var det under och helt omöjligt att gör rent.
Gillar idén att lätta lite m h a domkraft och dra ut skivan.
Gillar idén att lätta lite m h a domkraft och dra ut skivan.
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Treben, block och talja är kanske enklare.
Dom verkar ha både kort och lång glasskiva.237 skrev:
Så här står det på deras hemsida:
Våra praktiska golvskydd finns i svart eller grålackerad plåt, härdat, genomskinligt glas och i vissa fall polerad marmor. Våra golvskydd finns i både långt och kort utförande och förutom att det är snygga och skyddar golvet är de lätta att plocka bort (gäller kort utförande) vid städning.
Vi har (troligtvis) en Contura 520T. Installerades av tidigare husägaren för ca 4 år sen.
De hela glasskivorna kom först. När det uppdagades att det blev en smutsrand under skivan så påbjöds att vid installationen lägga en siliconfog runt ytterkanten på skivan. En inte alltför genomtänkt rekommendation då det istället såg skitigt ut direkt. Sedan kom kortglaset som naturligtvis löste det hela.
Nuförtiden verkar glasskivorna runt t ex Contura i51 vara måttskurna så de passar runt kaminen, som absolut inte står på glasskivan. Det såg ut så på många av de andra kaminer vi också tittat på, så det där med glas under har man nog gått ifrån verkar det som.
Skrev ett halvlångt meddelade till Contura med frågor om glaset, ev byte osv igår och fick ett kort svar idag.
"För att komma åt ev smuts under glas måste oftast kaminen lyftas bort. Ev går det med tryckluft och "putta" smutsen ut till andra sidan."
"För att komma åt ev smuts under glas måste oftast kaminen lyftas bort. Ev går det med tryckluft och "putta" smutsen ut till andra sidan."
Kanske står i montageanvisningen hur det sitter fast. Jag skulle tippa på att röret sitter fast i kaminen på nått sätt och sen går ner till krypgrunden.danne9 skrev:
Vet inte hur mycket rörlighet det finns i skorstenen, om man få bort glaset så lär ju kaminen sänkas lika mycket som tjockleken på glaset?
Klicka här för att svara