Hej alla,

Bor i ett gammalt hus från 29 i solna . Totala ytan ca 350 m delat på källare, 2 våningar samt inredd vind. Golvvärme 50m2 i källaren, 8 stora gamla järnelement delade på 4 st på nedervåning samt 4 på övervåning. Tvårörsystem med gamla stora järnrör Ett nytt element på vinden med 1/2 tums rör.

Har en BV IVT9 från 2001 , borrdjupet 170 m effektivt djup 155. Cirkulationspumpen i BV en grundfors körs på max (läge 3). Framledningstemp 40 grader 0 grader ute i Stockholm idag

Tiil problemet; Nästan igen värme i enda elementet på vinden. Det vi har gjort är att vi bytte cirkulationspumpen till en grundfors magna 25-80-180. När vi kör på fabriksinställningen AUTO adapt blir det ljummet i elementet. När vi kör på proportionellt tryck och stryper lite i ett par stora element på nedervåningen blir det snabbt bättre men det låter i alla rör (inte så störande iof) och det blir kallare i nedre våningen. Enl rörisen som pratade med grundförs är denna pump som vi har installerat tom lite överdimensionerad. Hur kan det vara det om den inte orkar pumpa upp till övervåningen?

Idag installerade vi en cirkulationspump, som blev över efter att vi renoverade i badrummet (wirsbo up15-14B, tillverkades 2002 ), till i övervåningen för att hjälpa elementet i övervåningen. Resultatet blev oförändrat ljummet när vi kör nu på AUTO adapt har inte testat med proportionellt tryck. Känns att det inte blev någon skillnad.......:(

Vad tycker ni , idéer , byta till en liten cirkulationspump som är speciellt anpassad till övervåningen eller gilla läget?. Rörisen så att det finns speciella pumpar anpassade till element på vinden pumpar som suger vatten till övervåningen.

Tack på förhand

Välkommen till forumet!

Vad har du för tryck i exp.kärlet vattnet kanske inte räcker upp till vinden? Sen skulle jag föreslå att trycka en gång på knappen så pumpen hoppar bort från autoadapt läget så pumpen går lugnare. Kör ett tag på första steget, displayen visar w talet den pumpar ut värmen med. Själv har jag min inställd på 7w till 15 sektionsradiatorer.

Pumpen som står på läge tre är det för brineslingan till borran?

Mvh

Redigerat:
Tack så mycket.

Vi kör 1, 3 i exp kärlet . När jag öppnar iVTn ser jag två gröna pumpar . I det vänstra hörnet står det IVT på och den kör på läge 1 tror jag (1300 min-1) medan i det högra hörnet står det ett större grön pump av märket wilo och den kör på max effekt , läge 3. Det är det sistnämnda jag syftar på

Laddar upp lite bilder

Visa bilaga 20140127_211645.jpg
Visa bilaga 20140127_211706.jpg

Jag tryckte nu på magnan och den kör nu på min dvs effektläge 1. Var det dumt att installera en extra cirkulationspump på vinden? kanske dom motverkar varandra
Mvh

Bild 1 är laddpumpen för vp, bild 2 är brinepumpem för kalla sidan. Tycker ju att en pump skulle räcka till radiatorerna och en för golvvärmen. Tror kanske att en injustering av radiator systemet hade kunnat få det att funka bättre, vattnet tar den enklaste vägen verkar detsom. Har du någorlunda fräscha radiator ventiler?

Mvh

det har vi också gjort alla vreden är nya dock gick det inte få dom med thermostatfunktion. Golvvärmen i källare har sin egen grundfors pump inbyggd i styrenheten för golvvärmen.
http://www.rinkabyror.se/artikel/slottsvred-komplett-15r/

Inatt kl 0300 började det ny installerade wirsbro på vinden börja tjuta så att jag fick gå upp och stänga den

Suck det blir bättre och bättre

Ska man byta ut brinepumpen kanske till modell större?

Redigerat:
Hur stor höjdskillnade är det från lägsta punkt till högsta i systemet? Tror inte på att problemet är cirkulationspumparna, tror mer på att trycket inte är tillräckligt för den höjdskillnad som gäller.

Brine pumpen räcker den pumpar mot borran såvida du inte har ett högt delta mellan in och ut från vp. Att det börjar tjuta beror ev. på hög cirkulation i systemet.

Mvh

Det är inte mer än 8-10 meter som mest. Hur kan vi få upp trycket eftersom systemet är välfylld? köra man mer än 1,5 i exp kärlet rinner det vid säkerhetsventilen vid pumpen
mvh

Jag skulle börja med felsökning på själva radiatorn.
När värme kommer fram (ljummen!) blir den jämnt varm eller bara varm på delar av elementet?
Om termostaten är avplockad kommer det då värme fram?
Radiatorventilen; har den satt sig?

Om det är 10m till översta nivån på elementet så är 1,3 bar precis på gränsen, om det är 11m är det för lite! 0,3 bar + 0,1 bar per meter är tumregeln. Jag skulle höja trycket något och se om det hjälper. Du ska kunna höja till precis under 1,5.

Hej alla , vad roligt med en massa svar till en amatör. Elementet som jag skrev tidigare blir kokhett när man stryper alla andra radiatorer i huset men det bli kallt i entreplanen. Vi har även bytt termostaten i alla elelement inklusive elementet i övervåningen . Elementet på vinden är av det nyare modellen och det blir varmt i överdelen samt ljummet i det nedre delen precis som det ska ha en fin värmefall . Jag ska försöka höja till strax under 1,5 när jag kommer hem

Ingen som tyckte att wirsbro pumpen i övervåningen är overkill?
Med vänlig hälsning

ins71 skrev:
Elementet på vinden är av det nyare modellen och det blir varmt i överdelen samt ljummet i det nedre delen precis som det ska ha en fin värmefall .
Om inte HELA elementet blir varmt när termostaten är avplockad så är ett stalltips att kolla så att inte ventilkäglan fastnat. Se tipsen i marginalen på denna sida från anlo hur detta fixas.

Kolla så att inte returventilen på radiatorn är för mycket strypt

Redigerat:
Hela elementet blir varmt när termostaten är bortplockat och returventilen är helt öppen. Det rinner bra genom hela elementet det har vi kollat. Jag vet det eftersom jag frågade igår specifik rörisen som installerade cirkulationspumpen i övervåningen

Vad är det för temperatur i rummet och vad är termostaten inställd på? Om temperaturen är nära tillräcklig så minskar termostaten flödet så att den effekt du beskriver uppstår.

Då förstår jag inte problemet :confused:

Du har värme på elementet men du skriver i inlägg 1 att du inte får värme på elementet med den nya pumpen installerad???

Menar du att det inte blir någon värme när termostaten är monterad? I så fall är termostaten felmonterad eller fel modell till aktuell radiator eller helt enkelt defekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.