M
Nä, men en bergvärme- eller luft-vatten-pump är ju inte så effektiva om temperaturen ska upp mot 70-80c. Därför tänkte jag mig en vanlig vvb som går på el som tar förvärmt vatten via ack-tacken och en värmeväxlare. Dels är det viktigt pga bakteriehalt, men även för att vattnet ska räcka länge.

Sorry för att jag kapade tråden - men tror att många redan har vattenburet värmesystem så de kunde kanske spara pengar såhär istället för att investera i en ny värmepump.

du behöver endast värma till 65 gr för bakteriedödningen (sker automatiskt på Indolen 1 gång i veckan)

M
krypgr-direktel-ftx skrev:
du behöver endast värma till 65 gr för bakteriedödningen (sker automatiskt på Indolen 1 gång i veckan)
http://www.boverket.se/Bygga--forva...nderhalla/Inomhusmiljo/Tappvatten/Legionella/

Men, glöm inte att temperaturen ska gå genom hela systemet, inte bara tanken. Tex i kranen ska du kunna få ut tillräckligt hett vatten - iof motsridigt till riskerna med hett kranvatten om du har barn.

krypgr-direktel-ftx skrev:
I denna tråd kan läsa mer om Indol 190, om drift och hur den fungerar, där finns också tips och bilder på installation i källare...
[länk]
Tack, har redan varit där och läst hela tråden :) Antar att du har skrivit lite där också. Tack för tipset! Har en röris hemma hos oss idag, får se vad han säger om att installera en indol 190 eller om det får bli en vanlig vvb. Plats kan vara en faktor i det hela.

Satte in en Indol 190 i ett mindre hyreshus jag har, funkat fin fint än så länge. Tar luften från källaren och tvättsugan, i början så räckte inte varmvattnet på kvällen när alla skulle duscha, har den ställt på 49grader men klockan 15 var dag toppar den upp med elpatronen till 75 då räcker det utan problem. Går inte åt så mycket kwh att värma från 49-70 med patronen, pumpen tar det tunga lasset så att säga.

Hur tänkte du då!? Patronen tar ju ca 40% av "lasset" beroende av ingående temp..

Jonas77 skrev:
Satte in en Indol 190 i ett mindre hyreshus jag har, funkat fin fint än så länge. Tar luften från källaren och tvättsugan, i början så räckte inte varmvattnet på kvällen när alla skulle duscha, har den ställt på 49grader men klockan 15 var dag toppar den upp med elpatronen till 75 då räcker det utan problem. Går inte åt så mycket kwh att värma från 49-70 med patronen, pumpen tar det tunga lasset så att säga.
Varför har du den inställd på 49 grader? ställ den på 75 om ni har stort varmvattenbehov, så kör ju värmepumpen igång när vattentempen understiger 70 (startar automatiskt 5 grader under inställt värde). Elpatronen ska ju bara köras i nödfall (om man har målsättningen att spara på elförbrukningen), Det finns också möjlighet att fördröja värmepumpens start med timer-funktionen.

Men kan verkligen värmepumpen göra >70gr vatten? Oftast blir hetgasen (tryckskillnaden) så hög vid 60-65gr att man inte vill köra en vp högre, hur det är med indolen vat jag dock inte.

Man kan ställa in den på 70 gr. Vår Indol har vi ställt in på 65 gr (4pers i hushållet). Värmepumpen jobbar ju med en tilluftstemp på 20-22 gr så pumpen har inga problem att värma till 65. Men du har en poäng att det optimala är att värma med så låg tempdiff som möjligt så att man inte lagrar onödigt mycket VV i tanken.

• Gilla
Jonas77
  • Laddar…
Hur funkar era indol 190or? Funderar på köpa ny vvb och går att köpa för 8500kr nu. Hur är ljudnivån?

• Gilla
Seglarvännen
  • Laddar…
Jorå
Indolen tuffar på utan problemas, den gör sitt jobb, värmer vv via värmepumpen, vi är 2 barn+2 vuxna i hushållet. Låter svagtbrummande, så installera den i tvättstugan/källaren så du kan stänga en dörr så blir det knäpptyst i huset. Man kan också dygnsprogramera den så att den går mestadels på natten. Det fina är att när huset blir varmt på sommaren kan man återcikulera den nedkylda frånluften till huset, resten av året bör frånluften ledas utomhus genom ex fasadvägg

Vi har en 30m2 vinterträdgård bredvid tvättstugan och en slinga vattenburen golvvärme i tvättdtugan/wc (3m2). Går det att skicka frånluft till vträdgård vissa tider och koppla in golvvärme på vvb?(ev möjlig besparing, kostnad värma golv)
Sitter även en luftvärmepump utanför tvättstugan, skulle man kunna sätta frånluften rakt på den under vissa tider på året och göra nån besparing?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.