I mitt värmesystem sitter ett par kopplingar där det ärgat en del, se bilder.

På delen som är en tömningskran (rak lödning), så har det ärgat en del, vid en R15 gäng koppling (med lin/pasta). Var där och petade med mejsel, skrapade bort lite ärg. Jag känner ingen tendens till fukt där.

Den andra kopplingen (med 90 gr böj under), där drog fanns fukt för något år sedan, jag drog mutter på halvkoppling lite till, och fukt försvann - så jag är mindre oroad över denna.

Det är bara på dessa kopplingar jag sett ärg i större utsträckning.

Vad tror ni, kan ärgningen "äta upp" en mässingskoppling (korrosion). Eller ska det till hundratals år för det? Vore det motiverat att ta isär och montera om, med mer lin/pasta?

• Ärgad tömningskran med rak lödning och R15 gängkoppling i värmesystem, synlig korrosion och rester på underlaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ärgad mässingskoppling och tömningskran i ett värmesystem på en grå betongyta.
    Skapa konto
  • Mässingskoppling med ärg och tömningskran i ett värmesystem.
    Skapa konto
Jag har sett samma sak i vår Nibe värmepump (där jag bytte en bit rör och några flexslangar på KB-sidan i våras).

Antingen var de mjuklödda - eller hårdlödda med silverlod (undersökte inte närmare) men något fosforkopparlod var det då inte. Noterade precis samma sak som du runt dessa kopplingar. ovanligt stor ärgbildning.

Vore intressant om någon VVSare typ Krilleman kunde kommentera detta ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.