Hej
Ska ge mig på att anlita en VVS:are för första gången för att installera en ventil på ett element i en bostadsrätt. Undrar om det behövs förberedas någonting med att kolla upp ledningar, avstängningsventiler eller något annat innan jag tar kontakt med VVS:aren eller att VVS:aren kommer dit?

MvH Newbuild

Jag kan heller inget om det där, men jag har ju anlitat VVS:are många gånger. Det låter som att du bara kan ringa honom utan att kolla upp något i förväg.

Det beror på.
1. Elementen är föreningens ansvar så det ska normalt föreningen ombesörja
2. Om du behöver byta hela termostatventilen dvs inte bara den yttre termostatdelen som du brukar skruva på så är det troligt att du måste tömma ut en del av vattnet i värmesystemet vilket då görs någonstans i källare/bottenvåning vilket innebär att någon som känner till systemet får peka ut vilka stammar som berörs. Sen kan man få fylla systemet igen och ev lufta systemet hos grannar ovanför dig.
3 Är det bara den yttre delen av termostatventilen, dvs den som man reglerar temperaturen med så kan den bytas utan krångel.

Men igen, det är ett problem för föreningen. Eventuella vattenskador som du åsamkar genom att själv skruva på detta kan du bli skadeståndsskyldig till

Tack för svaren!

Enligt stadgar är endast stamledningarna föreningens ansvar och element och ledningar som inte är stamledningar är innehavarens ansvar.

Har sett att det även går att frysa ledningarna för att göra byte utan att tömma systemet. Får väl se vad Vvs:aren säger.

Lite förvånande eller rättare sagt högst ovanligt eftersom bostadsrättslagen lägget det ansvaret på föreningen. Kolla 7 kap 12 paragrafen tror jag det är (har inte pappren framför mig).
Du har däremot skyldighet att måla dom och meddela om dom börjar bli dåliga men ansvaret för värmesystemet har normalt en förening.
Skulle kanske kunna vara annorlunda om det är någon sorts bostadsrätts"villa" eller radhus.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Ska kolla upp det en extra gång med anledning av vad du säger.

Det är alltså en ventil för att kunna ta bort elementet under tiden vi renoverar det är tal om.

Föreningen bryr sig inte om vad som görs, så länge allting återställs. Eftersom det inte är underhåll eller något som gått sönder så gör de ingenting.

Krilleman
Måste du montera en extra ventil för det?

Om du har en termostat och en returventil så går det oftast bra att strypa flödet tillräckligt så du får på radiatorproppar!

Lägg upp en bild på radiatorn så får du mer korrekt svar!

Ber om ursäkt, det underlättar såklart.

Element och rör vid skadad vägg med synlig mögel och spillror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Suddig bild på en handdukstork monterad på vit kakelvägg bredvid en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Inte den snyggaste bilden, men jag hade inget ordentligt foto så fick ta det från en film)

Krilleman
Problemet du har är att du saknar en returventil. Men gott om rakt rör, och bra med plats, att kunna frysa det på.

Alltså behöver du säga åt rörkrökaren som ska göra detta att han behöver en frysmaskin, en ny returventil och två radiatorproppar. Det ser ut som om du har dimenesion 10 (3/8") ca 17mm rör i diameter. Mät!

Alternativet till att frysa rören är om du kan stänga av stammen till radiatorn och tappa ur den. Men då måste du in och lufta alla radiatorer som berörs. Kan lätt bli väldigt krångligt och tidsödande!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.