tommib
Ja, det ska komma ut vatten. Det är det som är att släppa på trycket.

Ja, rören har olika funktion. Tillopp och retur. Det är viktigt vilket som hamnar vart.

D
Okej! Tack tommib.

Får forska vidare på detta.

Ska köpa ett element och ett radiatorkoppel, sen får jag ordna med en smidig dragning av rören.

Vad är säkrast att använda till element? Lin eller gängtejp? Spelar någon roll med tanke på värmen? Har 82 grader på vattnet ur pannen.

D
Kan jag sätta ballofixer på rören och ha dom där permanent sedan? det vore smidigt om jag behöver jobba med elementet i framtiden.

"Hur tömma systemet utan att undvika katastrof?"

Om du inte vill undvika en katastrof så är det nog slägga och vinkelslip som gäller:wow:

Hehe, det blev nog ett syftningsfel i rubriken?

• Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
tommib
Lin och pasta, alla gånger. Om du ska leka rörmokare är det det första du ska lära dig.
Det är klart att du kan sätta ballofixer som är fullflödesventiler men har du tänkt dig att du ska meka ofta? Det blir rätt dyrt...

Du bör kolla upp om du har en- eller tvårörssystem, i ett enrörssystem kan du störa balansen med en ny radiator i slingan. Du bör också kolla om du har järn eller kopparrör. Om du har järnrör så ska du tänka på att man inte kan montera kopparrör hur som helst i systemet, det kan bli galvanisk korrosion...

Inga problem att blanda material då radiatorvatten med tiden har blivit syrefritt.

Protte

prototypen skrev:
Inga problem att blanda material då radiatorvatten med tiden har blivit syrefritt.

Protte
Men om han tömmer hela systemet och fyller på med nytt syrarikt vatten? Det är väl det som kommer att hända.

D
Har fixat alla förberedelser för att kapa rören som behöver göras här hemma. Dock återstår lite frågor innan jag beställer hem rördelar.

Visa bilaga 183232

Det är tilloppet som sitter överst på elementet va?
Det nya elementet ska sitta där kaklet är. Alltså måste rörsluten hamna "tvärtom".

Har bestämt mig för att ha rören på samma ställe, då det kommer räcka. Men jag förstår givetvis att jag behöver koppla om rören lite

Några förslag?

Tänkte köpa ett vattenburet element med koppel som man ansluter på sidan.
koppel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det i mitten. Då kan jag nog lyckas dra rören rätt om jag kapar dom rätt långt ner och köper rätt delar. Får nog böja ut ett av rören för att komma ut en bit från väggen då. Men det hamnar ju långt ner då och inget man tänker på.

Eller finns det någon "omkopplare" som gör att jag kan ha ett koppel där jag ansluter från toppen med rörens nuvarande position.

Det kanske blir lite luddigt när jag frågar p.g.a. min ringa kunskap! :/ Vad tror ni kunniga är bästa lösningen?

Redigerat:
D
sådärja!!!!

nu har jag tagit bort elementet, satt dit en fläktkonvektor, dragit nya rör (kromade och sen alupex sista biten)

hade lite hjälp av rörmokaren, som gjorde övergången från järnrören till koppar, resten drog jag själv. har fyllt upp vatten i systemet igen och gått runt och luftat lite element, ska ta dom sista när barnen är vakna, imorgon ;)

Nyinstallerad fläktkonvektor med kromade och alupex rör, ersätter ett gammalt element.
Skapa konto

först nya rör+fläktkonvektor

Nyinstallerad fläktkonvektor bredvid en öppen bastudörr, med synliga kromade och alupex-rör längs väggen.
Skapa konto

sen hade jag plats för bastun :)

fick låna rörbockaren av rörmokaren med, det var snällt. stort tack för all hjälp från er! :)

• Gilla
Pliv och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.