30 219 läst ·
17 svar
30k läst
17 svar
Bergvärme - slå av element, spara el?
Sida 1 av 2
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Hur funkar en värmepanna som använder sig av bergvärme, spar jag något på att slå av ett element? På vår övervåning använder vi endast hallen och ett sovrum. Utöver det har vi två rum som används till ren förvaring. Vad skulle hända om vi slog av elementen och minskade lite på tilluften i dessa rum för att inte kyla ner det totalt? Spar jag något på att ha ett element av eller är det lite slöseri med energi som ändå är i cirkulation? Är två element försumbart?
Märk det att jag har noll koll?
Märk det att jag har noll koll?
Om du skruvar ner termostaten och stänger dörren till rummet så att det blir kallare där så sparar du energi.
Om du skulle sänka en termostat, men lämna dörren öppen så att rummet i alla fall blir uppvärmt från intilliggande rum så kan du i vissa fall få en liten ökning av förbrukningen.
Så om du vill ha kallare i ett rum är det klokt att sänka termostaten. I övrigt bör alla termostater vara fullt öppna.
Om du skulle sänka en termostat, men lämna dörren öppen så att rummet i alla fall blir uppvärmt från intilliggande rum så kan du i vissa fall få en liten ökning av förbrukningen.
Så om du vill ha kallare i ett rum är det klokt att sänka termostaten. I övrigt bör alla termostater vara fullt öppna.
Klart du sparar på att slå av element MEN grundprincipen är att en värmepump ska ha så mycket volym och ostrypta radiatorer som möjligt att jobba mot.
Något enstaka rum sänkt - ja
Generell nedstrypning och termostater - nej
Något enstaka rum sänkt - ja
Generell nedstrypning och termostater - nej
Medlem
· Blekinge
· 12 239 inlägg
Det räcker om ett par tre element är fullt öppna. De andra kan strypas med termostat.
Varför skulle man få en högre förbrukning enligt metoden i bidrag nr 2? Finns ingen anledning till detta, rent fysikaliskt.
Varför skulle man få en högre förbrukning enligt metoden i bidrag nr 2? Finns ingen anledning till detta, rent fysikaliskt.
Jo det gör det. De kvarvarande radiatorerna som ändå tjuvvärmer ett sidorum gör det med onödigt hög temperatur onödigt lång tid.Thomas_Blekinge skrev:
Ta tankeexperimentet att ha en enda radiator i ett helt hus så blir det tydligt.
Värmen i huset det gäller är från en värmepump. Stänger man av ett element och låter de andra ersätta detta så blir resultatet en högre framledningstemperatur för samma temperatur i huset. Högre framledningstemperatur leder till lägre värmefaktor på värmepumpen och därmed högre elförbrukning. Det finns alltså rent fysikaliskt en anledning till varför det blir så. Om det är märkbart i praktiken varierar nog.Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hur ska radiatorerna kunna få högre temperatur under längre tid för VP släpper inte ut varmare vatten än vad som behövs map utetemperatur.
Protte
Protte
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Fast vi har bara en utomhusgivare? Så jag ser inte hur VP skulle känna av att ett element är av. Snarare tänker jag såhär: värmen är konstant i VP (dvs det jag ställt in) och när jag då stänger av ett element så fördelas den värmen på färre element vilket borde göra att värmen "räcker längre" eller har lättare att uppnå samma temp men med lägre temp på vattnet i elementet.
Tilluften får regleras ner i dom rummen som det gäller och elementet stängs av.
Sen är frågan, märks det på elräkningen?
Återigen, rätta mig om jag har fel för jag gissar blint.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Dörrarna är öppna men rummen har tilluft. En dörr skulle jag kunna stänga.
Om du minskar ytan på elementen vilket blir effekten av att stänga av ett element så behövs det varmare vatten för att uppnå samma inomhustemperatur. Och om värmepumpen då fungerar väl så släpper den ut varmare vatten. Just eftersom det behövs map utetemperatur.prototypen skrev:
Det är kanske lite överkurs att gå in på de specialfall då förbrukningen skulle kunna öka av att skruva ner en termostat. Situationen du beskriver är inte ett sådant specialfall och det normala är att förbrukningen alltid minskar om man vidtar en åtgärd som innebär att mindre värme tillförs en del av huset. Är det märkbart på elräkningen? Prova och se. Märker du inga nackdelar med att ha kallt i det aktuella rummet så är det bara att lämna det stängt oavsett om du märker någon skillnad på elräkningen.Chrissofsweden skrev:Fast vi har bara en utomhusgivare? Så jag ser inte hur VP skulle känna av att ett element är av. Snarare tänker jag såhär: värmen är konstant i VP (dvs det jag ställt in) och när jag då stänger av ett element så fördelas den värmen på färre element vilket borde göra att värmen "räcker längre" eller har lättare att uppnå samma temp men med lägre temp på vattnet i elementet.
Beroende på värmepump och dess funktioner, men om du stänger vissa element kan du få justera värmeslingans cirkulationspumps hastighet utifrån att du kan få förändrad differens mellan utgående och inkommande temperatur på värmeslingan. Speciellt om det är äldre hus med olika rördimensioner.
Mindre mängd som ska cirkuleras och längd kan orsaka att du får för varmt vatten tillbaka och försämrar pumpens effektivitet.
Mindre mängd som ska cirkuleras och längd kan orsaka att du får för varmt vatten tillbaka och försämrar pumpens effektivitet.
Om rummen med avstängda element håller sig kallare än de andra rummen så har ju totalt mindre värme tillförts huset än om alla rum värms till samma temperatur. Så då måste det gå åt mindre el.
Om de avstängda rummen får samma temperatur som övriga så är det mindre effektivt att uppnå temperaturen med färre element än fler.
Om de avstängda rummen får samma temperatur som övriga så är det mindre effektivt att uppnå temperaturen med färre element än fler.