7 651 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
Hydrofor tappar tryck
Sida 1 av 2
Hej, behöver verkligen er hjälp. Har fått ny hydrofor 150l och järn/manganfilter, som också tar bort svavelväte i vattnet, installerad i nybyggt hus med ny brunn. Det märkliga är att trycket sjunker efter ca 3v till nivåer som gör att det till slut inte finns tryck kvar. De som installerat säger att det beror på att mitt vatten äter syre vilket gör att luften till slut sinar och jag måste tömma hydrofor för att få in ny luft eller pressa in med kompressor. Detta känns ju inte helt normalt att man ska behöva göra det så ofta. Kan det bero på att det är något fel på installationen som gör att det läcker luft från någonstans? Eller om det ändå är normalt, vad kan man göra åt det? Snälla hjälp mig med ledtrådar. En desperat medmänniska. Tack på förhand!
Det brukar väl kompletteras med en automatisk luftpåfyllare i såna fall som ditt med processer som förbrukar syre. Finns några olika typer som drivs vid uppfyllning av hydroforen vid varje pumpstart dels luftinjektorer dels en ren volym luft som pressas in med första delen vatten.
Något sånt måste du få till det är inte vettigt att behöva göra några åtgärder för att hålla luftnivån rätt och särskilt inte så ofta.
Något sånt måste du få till det är inte vettigt att behöva göra några åtgärder för att hålla luftnivån rätt och särskilt inte så ofta.
Tack, har du möjligen tips på sådan automatik? Länka gärna till något.GK100 skrev:Det brukar väl kompletteras med en automatisk luftpåfyllare i såna fall som ditt med processer som förbrukar syre. Finns några olika typer som drivs vid uppfyllning av hydroforen vid varje pumpstart dels luftinjektorer dels en ren volym luft som pressas in med första delen vatten.
Något sånt måste du få till det är inte vettigt att behöva göra några åtgärder för att hålla luftnivån rätt och särskilt inte så ofta.
Om du först utesluter läckor vid hydroforen där luften kan komma ut så är tex något liknande i följande länk bra de är enkla och tar inte av pumpkapaciteten som de rena injektorerna på inloppsröret.
Luftpåfyllare hydrofor
Luftpåfyllare hydrofor
Kontrollera först att det inte läcker ut luft. Är det en klassisk galvaniserad hydrofortank så kan luften pysa ut vid proppen längst upp och vid den övre anslutningen för vattenståndsstället.
Det är säkert otroligt stor skillnad i pris på den beroende på hur du köper precis som beskrivs i många trådar här där olika påslag diskuteras. Men ingående delar är inga konstigheter så kanske priset börjar kring någon tusenlapp och sen är det fritt lopp mot himlen.
Själv har jag hjälpt några olika bönder med deras vatten och då har det både installerats färdiga och även såna vi byggt själva med lämpliga komponenter. Det man behöver är två backventiler där man moddar den ena och en vakuumventil samma som vid varmvattenberedare av förrådstyp och så till sist en vanlig automatisk avluftare samma typ som i tex värmesystem. Kärlet som töms/fylls med luft vid pumpcyklerna bygger man av vanliga grövre rör och delar till dem då kan man avpassa volymen där enkelt också.
Själv har jag hjälpt några olika bönder med deras vatten och då har det både installerats färdiga och även såna vi byggt själva med lämpliga komponenter. Det man behöver är två backventiler där man moddar den ena och en vakuumventil samma som vid varmvattenberedare av förrådstyp och så till sist en vanlig automatisk avluftare samma typ som i tex värmesystem. Kärlet som töms/fylls med luft vid pumpcyklerna bygger man av vanliga grövre rör och delar till dem då kan man avpassa volymen där enkelt också.
Vi tycker oxå det låter konstigt men vi är ju inte sakkunniga i dessa frågor. Rimligare borde det vara att det läcker luft någonstans. Särskilt då luften tog slut i tanken fortare när vi fyllde den med mer luft än tidigare med en kompressor och hade samma vattenförbrukning som vi brukar och som hos oss är väldigt låg. Gick från att luften räckte i 4v till att räcka i 3v.
Nej det är en vettig lösning och som fyller två funktioner om man har filter av din typ, dels har man bra luftnivå dels bättras funktionen hos filtret.MarkJu skrev:
Men som sagt se först till att du har tätt vid proppen uppe på tanken och vid övre anslutningen på sidan där manometern sitter. Så börja med att göra trycklöst och lossa dessa så du kan packa om gängorna där. Sen får du gå vidare med andra stegen om du behöver för filtreringen mm.
Jag skulle rekommendera att ha ventilerna till synglaset alltid stängda och när man önskar att avläsa nivå då öppnar man just vid detta tillfälle.
Att ha stängda ventiler minskar risken för just luftläckage i packningen samt även minskar risken att det blir vattenskada om synglaset av någon anledning kraschar.
Att ha stängda ventiler minskar risken för just luftläckage i packningen samt även minskar risken att det blir vattenskada om synglaset av någon anledning kraschar.
Bra tips roland det är just därför ventilerna sitter där men nog ytterst sällan de används som du skriver, gör det inte själv heller trots att det är både enkelt och till nytta inte minst med att röret ofta blir i stort omöjligt att läsa av pga utfällningar.
