Halloj.
Precis nästan avslutat en renovering, bara det sista kvar, med bland annat installera vattenburen golvvärme i hallen.
Ca 12 kvadrat... uppreglat c/c600mm, med spontade 22*45 brädor som undergolv, på det oljeboard, platsmatta och sen ngt "klickgolv".... installerat av den förra ägaren.

Nu ska det rivas och in ska ett nytt golv... med värme.
Nu till mitt problem...
Rören kommer att läggas längs bjälklaget, pga utformningen på ytan/golvet för att slippa 7000 böjar på golvvärmeledningen. (långsmalt)
Tanken var då att riva upp golvet, sedan kottla mellan träbjälkarna på c/c600mm, och på såsätt stärka upp det och sen dit med brädor/värmeplåtar/rör och golvgips tvärs bjälkarna och sen nytt golv.

MEN, jag tänkte att om man "bara" river ner till det gamla undergolvet, och sen lägger på nya brädor på det, plåtar, rör, gips och sen nya golvet, så skulle det spara oss en massa tid och jobb, men frågan är, blir det bra? Skulle det funka?
Bygger lite mer i höjd... men det gör inget... :)

Se min mycket fina "paint" ritning.... :)

• Illustration av ett golv i sektion med befintlig konstruktion och föreslagen renovering för vattenburen golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går bra att lägga värmerören ovanpå befintligt undergolv mellan glespanel med samma tjocklek som rören, använda värmeplåtar ELLER helt enkelt en plan aluminiumplåt 0,5 mm ovanpå rören för att fördela värmen. På detta brukar jag lägga ett flytande limmat golv, spånplattor, parkett eller trägolv.
Om du lägger rören med vartannat tillopp och retur så får du jämn värme över golvet och behöver ingen extra pump och shunt för kretsen, kan använda en vanlig radiatortermostat om man tycker det behövs. Rör av typ ALUPEX är mycket bättre att jobba med än PEX, går lätt att böja.
MVH

• Gilla
Moomin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.