Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller på och byter ut alla värmeelement i huset. Tänkte passa på att byta ut alla rör till kopparrör.
För några år sedan bytte jag ut ett element i ett av badrummen mot en handdukstork. Observerade då att vattnet i systemet var svart som synden. När jag är klar med bytet måste jag fylla på med nytt vatten. Kan jag på något enkelt vis få bort syret från vattnet för att minska risken förr rost i elementen. På båtmotorer monteras elektroder för att metaller inte skall frätas sönder. Har kollat hos bygghandlaren om det finns några anoder man kan använda i vattenburen värme men inte hittat några. Behövs inga offeranoder i vattenburna värmesystem? I gamla ångbåtar tillsätter man bakpulver bikarbonat för att minsk risken för frätskador. Kan jag tillsätta bikarbonat när jag fyller på vatten?
Har en värmeväxlare av märket CTC från 1966 som fortfarande fungerar perfekt. Misstänker att det ligger en massaskräp i botten på värmeväxlaren. Kan jag koppla in en vattenslang och spola ut allt skräp som ligger i botten. Jag misstänker att inkommande vatten primärsidan bara går i en slinga i en behållare som är fylld med vatten. Om sekundärsidan bara består av en behållare med en massa vatten borde det inte vara möjligt att spola ut resterna i botten. I underkant av värmeväxlaren finns fyra stora pluggar. Kan jag stänga av inkommande varmvatten och skruva ut pluggarna för att få ut det som ligger i botten.
Har sökt på nätet efter en beskrivning av gamla CTC värmeväxlare men inte hittat någon ritning eller bruksanvisning så jag vet inte vad dessa pluggar är till för.
Har fått uppgifter om att min värmeväxlare skall ha en behållare som är belagd med koppar och därför skall ha en nästan oändlig livslängd och troligtvis skulle överleva en modern värmeväxlare. Någon som vet vilken behandling jag skall ge min värmeväxlare?
Enda nackdelen med min värmeväxlare är att det sommartid i tomgång förbrukar ca 500 watt eftersom vattnet alltid är varm och toppen av värmeväxlaren är så varm att det är svårt att ta i den.
Du behöver nog inte tänka på att rengöra den det är onödigt att tappa ur den för det. Som du säger är det nytt syrerikt vatten som man ska undvika att fylla på i onödan. Men du behöver inte heller tänka på några behandlingar eller att tillsätta något. När syret förenat sig med järnet är förloppet över till dess nytt vatten kommer till så det är bara en liten mängd metall som går åt där och bildar den svarta oxiden.
De fyra muffarna som är proppade är säkert uttag för elpatroner om den används som elberedare/panna. Och funktionen är med slingor både mot FJV-sidan och i toppen mot varmvattenberedningen och är det koppar så är det i så fall slingan för varmvatten. Du har stora förluster som du om du nu inte vill byta till ny central kan göra vid enkelt genom att isolera vore inte så dumt med den tomgångsförlusten.
De fyra muffarna som är proppade är säkert uttag för elpatroner om den används som elberedare/panna. Och funktionen är med slingor både mot FJV-sidan och i toppen mot varmvattenberedningen och är det koppar så är det i så fall slingan för varmvatten. Du har stora förluster som du om du nu inte vill byta till ny central kan göra vid enkelt genom att isolera vore inte så dumt med den tomgångsförlusten.
Klicka här för att svara