Expansionskärlet (slutet) till pelletspannan har gett upp. Kommer vatten ur lyftpåfyllningsventilen ... frågan är: Kärlet är på 35 liter och jag har precis byggt ut huset med ca 50 kvm vattenburen golvvärme (ursprungliga huset 110 kvm med radiatorer). Är kärlet för litet? Ska jag ta ett större? Räcker 50 l.? Och är det bara att sätta dit det nya på det gamlas plats? När jag tömt systemet förstås.
Ja, frågan är hur stor vattenvolym du har i systemet. Golvvärmen innehåller inte jättemånga liter, men det kan vara en hel del i pannan och eventuella acktankar.
Sen skulle inte jag tömma systemet - Man ska vara rädd om det syrefria vattnet. Det brukar räcka att tappa ur lite så att det blir trycklöst och ha en medhjälpare som sätter tummen för hålet när man skruvar bort det gamla kärlet och lyfter det nya på plats.
Sen skulle inte jag tömma systemet - Man ska vara rädd om det syrefria vattnet. Det brukar räcka att tappa ur lite så att det blir trycklöst och ha en medhjälpare som sätter tummen för hålet när man skruvar bort det gamla kärlet och lyfter det nya på plats.
Den allra vanligaste storleken på tryckkärl för pelletseldning ligger på 25 liter. Genom att vattenvolymen utan acktank inte är så stor och temperaturvariationerna inte heller särskilt stor så räcker 25 liter för de flesta vanliga villor.
Gummistövlar, regnrock, hink under och två gubbar som hjälps åt så brukar det gå om tryckkärlet inte sitter över pannan. Elektroniken i både panna och brännare tål inte vattenstänk.
Stänger man alla element helt så brukar inte så mycket vatten behöva tappas ur för att minska på trycket. En billig borrmaskinsdriven pump från Jula och en plastslang som ansluts till pannans bottenkran gör att man kan pumpa tillbaka det urtappade syrefria vattnet.
Gummistövlar, regnrock, hink under och två gubbar som hjälps åt så brukar det gå om tryckkärlet inte sitter över pannan. Elektroniken i både panna och brännare tål inte vattenstänk.
Stänger man alla element helt så brukar inte så mycket vatten behöva tappas ur för att minska på trycket. En billig borrmaskinsdriven pump från Jula och en plastslang som ansluts till pannans bottenkran gör att man kan pumpa tillbaka det urtappade syrefria vattnet.
Redigerat:
Enda nackdelen jag ser med stort är att det är dyrare och tar större plats, så jag håller med din tes.Åbacka skrev:
Förtrycket tycker jag du kan justera och har du en avstängingskran med avtappning framför så är det lätt att kontrollera/justera även i efterhand.
Expansionskärl är alltid bättre att montera ett för stort kontra ett för litet!
När man monterar avstängning till EXP så finns det några saker att tänka på.
Man får ALDRIG kunna stänga av säkerhetsventilen. Avstängningsventilen ska sitta mellan EXP och säkerhetsventilen.
Ordningen från pannan till EXP (grovt förenklat) blir då: Pannan --> Säkerhetsventil --> Avstängningsventil --> Expensionskärl
Monterar man en kulventil till EXP så bör man även anordna med en avtappning mellan ventil och EXP. Det kan man göra med ett separat T-rör och en avtappningsventil eller med en kulventil med inbyggd avtappning. Tanken är att man ska kunna tappa trycket på vattnet så man kan kontrollera lufttrycket på ett enkelt sätt. För kontroll/påfyllning av luft ska man alltid göra i ett trycklöst läge, helst även med öppen avtappning!
Exempel på avstängningsventil med avtappning:
https://www.vvsochbad.se/Roer-Koppl...-496167.html?gclid=CLm3nf3E79ICFQyUsgodNMEPwg
När man monterar avstängning till EXP så finns det några saker att tänka på.
Man får ALDRIG kunna stänga av säkerhetsventilen. Avstängningsventilen ska sitta mellan EXP och säkerhetsventilen.
Ordningen från pannan till EXP (grovt förenklat) blir då: Pannan --> Säkerhetsventil --> Avstängningsventil --> Expensionskärl
Monterar man en kulventil till EXP så bör man även anordna med en avtappning mellan ventil och EXP. Det kan man göra med ett separat T-rör och en avtappningsventil eller med en kulventil med inbyggd avtappning. Tanken är att man ska kunna tappa trycket på vattnet så man kan kontrollera lufttrycket på ett enkelt sätt. För kontroll/påfyllning av luft ska man alltid göra i ett trycklöst läge, helst även med öppen avtappning!
Exempel på avstängningsventil med avtappning:
https://www.vvsochbad.se/Roer-Koppl...-496167.html?gclid=CLm3nf3E79ICFQyUsgodNMEPwg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är som GK100 skriver. Med den formeln så är ballongen i mittenläge och kan expandera/krympa maximalt.
0,5 blir säkert utmärkt, såvida du inte har fyra våningar på huset och kärlet är i bottenplan.
0,5 blir säkert utmärkt, såvida du inte har fyra våningar på huset och kärlet är i bottenplan.
Klicka här för att svara
