Köpte nyligen ett hus och kunde ganska snart konstatera att säkerhetsventilen till radiatorsystemet droppar ganska friskt, ett par liter per dag och jag var tvungen att fylla på systemet med jämna mellanrum eftersom trycket gick ner mot noll.
Köpte en ny ventil, men den betedde sig på precis samma sätt. Båda ventilerna ska öppna vid 2,5 bar och jag fyller systemet till ca 1,4 bar.

Temperaturer i systemet diffar bara tre grader mellan kallaste och varmaste punkten, detta kan väl knappast ge tillräckligt stora skillnader för att ventilen ska öppna?
 
Troligtvis fel i expansionskärlet: gummiblåsan är tom, antagligen trasig.
 
Krilleman
Tryck lite på luftnippeln (bilventil) på expensionskärlet. Kommer det vatten så byt hela kärlet.

Kommer det inget alls kan det räcka med att byta bilventilen till en ny!

0,5 bars luft (ett bra grundvärde) ska fyllas med värmesystemet trycklöst. Med andra ord låter du säkerhetsventilen stå öppen under tiden du fyller luft!
 
Tack för svaren, testar detta. =)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.