K
Halloj,

Någon som har koll på om det är samma kona mellan rubricerade fabrikat på kopplingsdetaljer till radiatorer?
Eller har varje tillverkare sin egen komma på M22x1,5 kopplingarna?

Behöver gå mellan Purmo C2 med O-ringstätning till Danfoss ventilhus, respektive TA/IMI returventil. Utan att använda radiatorkoppel, då jag skall fram med CU 22, vilket jag fattat det som att Danfosskopplena inte är gjorda för?

Det ska passa oavsett fabrikat. Varför ska du koppla med så stort som 22 CU? Tror ändå du bara kan få en 3/8" ventil med M22 gänga mot radiatorn.

Om du använder 18 Cu så finns det kopplingar som passar radiatorkoppel. Men även 18 är rätt stort

K
Tackar,
Radiatorn är 600x2000, 1700w vid DT30 och det är ju enligt teoriboken mer än vad CU15 kan leverera utan brus i kopplen etc.

Har några ventiler i storlek 15 jag hade tänkt återanvända om möjligt. Samt en del övriga rörkopplingar i dim 22.

Radiatorn verkar inte ha större inlopp än 1/2".
Vilka kopplingsdelar för 18 kan man använda? Tror jag har presskäft för 18 också.

DT30 är ett rätt stort temperaturfall. Vad har du för värmekälla?

K
Har Bergvärme, framledning 55/45/20, så det är ju DT30 tabellen jag kollar på för effekten vid val av radiator. :) 30 står väl för att radiatorns medeltemp är 30 grader högre än rummets?

Du har rätt, det är M26 på DN15 ventilerna, frågan är hur bra det bli att lina radiatoranslutningarna, dvs hur mycket gäng det finns invändigt i radiatorn?.. Det är ju O-ringssystem på moderna radiatorer, och dom verkar ha kortare gäng, får ringa till Purmo imorn och fråga!

Krilleman
Det finns tillräckligt med gänga i en vanlig panelradiator för att det ska gå att lina anslutningen!

Tex böj med mutter:

4819132.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.