Har nyss köpt en industrilokal på 240 kvm,
med ca 3,5 meters takhöjd och 150mm isolering emellan plåt/plåt, som saknar radiatorer och golvvärme.
Innan oss var det en vvs firma som hade ca 11-13 grader inomhus. Vi kommer behöva runt 18 grader för att vår verksamhet skall fungera.
Det sitter idag 2 st l/l värmepumpar, en på 9 och en på 12 kwh installerade. Dom är ca 4-5 år och av märket IVT.
Det satt även en aerotemper från slutet på 70 -talet installerad men den har vi plockat bort.
Nu till min fråga:
Vilket värmesystem att komplettera med borde bli det mest underhållsfria och lönsammaste för oss?
Upp till ca -15 grader räknar jag med att pumparna klarar av det, men sen då?
Har möjlighet till grävning av jordvärme för en rimlig peng, men måste vi då dra in radiatorer i hela lokalen?
Vad tror experterna???

Mvh/ En som är bra på mkt. men inte värme.
 
Beror ju lite på var i landet man befinner sig också, bra många fler dagar med -15 och lägre i Arvidsjaur än i Tomelilla.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Beror ju lite på var i landet man befinner sig också, bra många fler dagar med -15 och lägre i Arvidsjaur än i Tomelilla.
Alltid är det nåt man glömt.
Detta objekt ligger i Örnsköldsvik.
 
Jordvärmepump och en eller ett par vattenburna aerotemprar kanske?
Hur är isoleringen i taket?
 
useless useless skrev:
Jordvärmepump och en eller ett par vattenburna aerotemprar kanske?
Hur är isoleringen i taket?
Samma där fast papp på utsidan.
 
Man kan säkert räkna med ett värmebehov om minst 70 W/m² när det är -20 grader ute under en period. Det blir ca 17 kW för 240 m². Luftluftvärmepumpar i storlek "12" eller "35" som de kallas hos vissa tillverkare ger drygt 4 kW värme vid -15 grader. Storlek "9" eller "25" ger drygt 3 kW. Finns även storlek "50" eller "18" som ger runt 6 kW vid -15 grader. De senaste modellerna av luftluftvärmepumparna tappar bara lite av effekten mellan -15 och -20 grader. Värmepumparna bör täcka minst 50% av effektbehovet men gärna mer nuförtiden. Jordvärme med aerotemprar är förmodligen bäst i det riktigt långa loppet även om investeringen blir större.
 
  • Gilla
Jocke Westin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.