Har ett relativt nytt hus med vattenburen golvvärme vilken fungerar alldeles utmärkt. Däremot på vår och sommar blir det ingen värme i golven. Jag upplever att speciellt badrummen känns kalla eftersom de är helkaklade.

Nu till min fråga : Kan man bila upp golven och lägga elslingor på en befintliga golvvärmen ?
 
Det låter omständligt. Använd de befintliga vattenburna istället.
Vad har du för system? Har du termostater styrdon?
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Klassiker med detta , med en del kalla golv på sommaren när det är golvvärmee , finns inte så mycket att göra , ::: ställa upp kurvan och strypa dom slangar , som går till dom utrymmen som ni inte vill ha värme på , senare om möjlighet finns , bygga om vid fördelningen så
klinkerklädda rum får egen styrning och pump på värmen .
Men att hacka upp golvet och komplettera med el-slingor , är nog att gå över ån efter vatten
 
L
Tr
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det låter omständligt. Använd de befintliga vattenburna istället.
Vad har du för system? Har du termostater styrdon?
Troligtvis har han kanske med termiska styrdon , blir lite enklare då , än mitt förslag , bara koppla loss dom som inte ska ge värme , och höja kurvan
 
Det beror på vad man har för värmekälla och anläggning i övrigt. En värmepump direktkopplad mot värmesystemet kommer inte må så bra av att kurvan skruvas upp samtidigt som 90% av vattenvolymen stryps bort.
 
L Liteavvarje skrev:
Tr

Troligtvis har han kanske med termiska styrdon , blir lite enklare då , än mitt förslag , bara koppla loss dom som inte ska ge värme , och höja kurvan
Hej och tack för svar. Kör max på badrummen utan termostat, bra ida att stänga av och höja kurvan.
 
Vad har du för värmesystem?
 
Systemet är Nibe med uponor
 
L
H Herc skrev:
Systemet är Nibe med uponor
Värmekälla NIbe sort ???
 
L Liteavvarje skrev:
Värmekälla NIbe sort ???
360P
 
Ok. Det är en enklare modell som shuntar värmevatten från pannan, så det ska inte vara några problem. I meny 2.3 (tror jag) kan du ställa in lägsta framledningstemp så slipper du ändra kurvan.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
OK Tack för svar /Hans
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.