Tack snälla för alla svar! Får se här efter nu helgen om/när mäklaren svarar på mina frågor.
Jag vet att gamla hus säkerligen har sina fel - det gäller bara att upptäcka dem innan och ta ställning till om det är värt besväret och pengarna. Såg också att grunden är gjord av lättbetong vilket får mig att fundera på radon. Hur gör man en radonmätning om det nu skulle bli aktuellt?
Jag har frågat mäklaren i mailet om det är gjort så får se vad vd hon säger.
 
K
Huset ligger ju i mina trakter, tycker nästan att det är bluff att kalla det Munka-Ljungby, men är du seriöst intresserad ser du att det nästan ligger i Örkelljunga.

Tror att det är bättre att ringa mäklaren än att maila, försök läsa av tonfallet och spela gärna in samtalet. Tänk på att mäklaren inte är någon expert på annat än att sälja och vara trevlig. Huset är relativt dyrt för att ligga i Lärkeröd men billigt för att ligga i mäklarens område så räkna inte med att hon visar något större engagemang.

Har du barn eller funderar på att skaffa bör du även tänka på att det ligger ut med en stor landsväg och att barnen kommer tillhöra Toftaskolan vilket innebär att de måste åka buss nästan 1,5 mil enkel sträcka.
 
  • Gilla
Sussisanne
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Huset ligger ju i mina trakter, tycker nästan att det är bluff att kalla det Munka-Ljungby, men är du seriöst intresserad ser du att det nästan ligger i Örkelljunga.

Tror att det är bättre att ringa mäklaren än att maila, försök läsa av tonfallet och spela gärna in samtalet. Tänk på att mäklaren inte är någon expert på annat än att sälja och vara trevlig. Huset är relativt dyrt för att ligga i Lärkeröd men billigt för att ligga i mäklarens område så räkna inte med att hon visar något större engagemang.

Har du barn eller funderar på att skaffa bör du även tänka på att det ligger ut med en stor landsväg och att barnen kommer tillhöra Toftaskolan vilket innebär att de måste åka buss nästan 1,5 mil enkel sträcka.
Tack för svaret :) Jo priset ska absolut ner misstänker jag men har ju inte sett det ännu.
Jag ser dock aldrig utgångspriset som något man måste följa :p
Tror folk sätter ett högre pris för att förhoppningsvis till slut kanske ändå få det de EGENTLIGEN hoppades på som är lite mindre.
Priserna omkring Västersjön/Rössjön verkar ju vara lite högre märker jag - man spelar väl lite på populariteten. Har sett en del småhus som legat ute ett bra tag nu men som inte folk verkar nappa på - tror det är priset i förhållandet till skicket som inte alltid är det bästa.
Jo jag har barn men hon är vuxen nu. Egentligen ÄR det inte jag som ska köpa hus utan dottern med sambo så jag bara försöker hjälpa till lite med info etc - det blir deras första husköp.
Jag har själv bott i hus innan men när vi köpte det var det inte renoverat sedan 50-talet och man såg verkligen ALLT som kan tänkas vara fel. Det var även ett hus som hade haft samma ägare sedan bygget 1936 så det hade inte varit en massa ägare som "fixat" :p
Dottern med sambo är intresserade av att gå på visning men kan ju vara bra att förbereda sig lite innan. De har också tack och lov en kompis som är mycket kunnig på byggnadstekniska saker och han brukar föjja med om de blir intresserade och vill titta en andra gång. Det är nästan så de blir lite snea på honom för han klagar så mycket ha ha :rofl:
Men det är bra!
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Din farhåga angående värmen är lite udda. Det sitter i allmänhet en elpatron i en avtal eller så. Skulle det inre göra det så är det en liten kostnad insammanhanget. Jag förstår inte hur man kan fastna på en sådan detalj.
 
D Daniel 109 skrev:
Din farhåga angående värmen är lite udda. Det sitter i allmänhet en elpatron i en avtal eller så. Skulle det inre göra det så är det en liten kostnad insammanhanget. Jag förstår inte hur man kan fastna på en sådan detalj.
Hmmm fastna och fastna, det var en simpel undran i ett större sammanhang. Jag kan absolut INGENTING om hur en vedpanna kan se ut eller hur den kan vara eller inte vara utrustad - DÄRAV min fråga!
Jag tycker nog det är lite udda att klanka ner på någon som ställer en för dig simpel (tydligen) fråga.
Dessutom har jag inte fastnat i den frågan...jag har fått svar från andra hjälpsamma personer som kanske också tyckte frågan var simpel. Men som därför inte passade på att försöka förlöjliga mig. Jag ältar inte vidare angående detta.
Tack för ditt engagemang får jag väl ändå säga trots att jag inte förstår meningen med att du svarade om du har den inställningen :cool:
Sorry - jag visste inte att man måste ha en viss kunskapsnivå för att delta i detta forum :surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Av står man från köp på grund av en sak som är så pass billig att åtgärda har man en udda inställning. Det finns alltid fel på hus.
 
D Daniel 109 skrev:
Av står man från köp på grund av en sak som är så pass billig att åtgärda har man en udda inställning. Det finns alltid fel på hus.
Näää...MENAR du det? Jag trodde alla gamla hus var felfria? :surprised:
Hur som helst så behöver du inte uttrycka dig så nedlåtande säger jag än en gång.
Mina skäl till att ev rata ett hus är mina - det kan ju vara EN liten del bara i det stora hela som du inte vet
Kanske du behöver läsa forumets regler en gång till (om du ens har gjort det?)

  1. 4.4.2 Ingen fråga är för dum att ställa. Alla har vi olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt svar, bara ignorera frågan och svara inte.

    4.4.3 Alla har rätt att få hjälp med sitt problem. Säger man att man har ett problem så har man det, även du kanske inte tycker det. Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat

 
Jag har inte på något sätt sagt att det var en korkad fråga eller att du inte har problem. Det var ditt konstaterande, "Kan man inte köra på enbart el + värmepumpen så är huset inte så intressant längre för mig.", som jag tycker är väldigt konstigt.

För övrigt kan pellets vara ett alternativ i en vedpanna.
 
L
Icke förty så är uppvärmningen en stor sak oavsett var den produceras av , det blir ju en vinter till , sedan att ha el-patron är väl inte det billigaste , men går det att elda så varför inte ,
om ved finns eller till ett bra pris ( l´klyven och klar ) kroppen mår bra av att arbeta ,
Vad jag förstår av den info som kommit , så är pannan försedd med all utrustning som behövs ,
det som ibland inte finns på gamla pannor är automatisk shuntventil för att styra värmen
En inte alltför stor investering om det behövs , det med luft/luft VP är för att spetsa upp
värmen i huset , så el-patron inte behöver gå så mycket
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte på något sätt sagt att det var en korkad fråga eller att du inte har problem. Det var ditt konstaterande, "Kan man inte köra på enbart el + värmepumpen så är huset inte så intressant längre för mig.", som jag tycker är väldigt konstigt.

För övrigt kan pellets vara ett alternativ i en vedpanna.
Det som är konstigt för dig är det inte för mig. Jag ämnar inte sitta här och försvara min inställning till vilka hus jag tycker är intressanta eller inte.
Nog om det från mig nu
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.