Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Hej
Nån som är duktig på frånluftspanna Nibe fighter 410?
Upplever det väldigt varmt i huset o vad är normalt tilluftstemp ? Om utetemp är 18 grader låter 25 grader lite mkt väl?
Huset har golvvärme o stora fönster men upplevs väldigt varmt även om inte solen gassar på.
Är det nått med pannan som orsakar detta tro?Vad ska man prova o vilka parametrar visar om det är nått fel isf?
Nån som är duktig på frånluftspanna Nibe fighter 410?
Upplever det väldigt varmt i huset o vad är normalt tilluftstemp ? Om utetemp är 18 grader låter 25 grader lite mkt väl?
Huset har golvvärme o stora fönster men upplevs väldigt varmt även om inte solen gassar på.
Är det nått med pannan som orsakar detta tro?Vad ska man prova o vilka parametrar visar om det är nått fel isf?
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Är bara hus vi lånar så är inte min panna ska kanske förtydligas.
Varmvatten produc inte genom elpatron menar du?
Cirkulation brukar man väl vilja ha igång så inte pumpen fastnar?
Kompressorn gick även igång under morgonen utan att nått varmvatten anv. är det normalt?
Varmvatten produc inte genom elpatron menar du?
Cirkulation brukar man väl vilja ha igång så inte pumpen fastnar?
Kompressorn gick även igång under morgonen utan att nått varmvatten anv. är det normalt?
Kompressor och elpatron går igång efter temperaturerna i beredaren "panntemperatur" och har inte direkt med temperaturen i huset.
Man kan se temperaturen på parameter 1.
Framledningstemperaturen styrs av en ventilmotor som sitter bakom luckan vid golvet.
Men något är konstigt för någon har skruvat ner värmekurvan till 0, vilket borde göra att det aldrig går ut värme i golvet.
Som första test och för att få stopp på värmen i golvet skulle jag stoppat cirkulationspumpen till golvet, tryck på "driftval" tills "Cirk.pump" slocknat.
Är inget problem att låta pumpen vara avstängd några dagar bara man motionerar den då och då.
Men ta en diskussion med fastighetsägaren för något verkar vara fel med styrning av framledning/golvvärmen.
Man kan se temperaturen på parameter 1.
Framledningstemperaturen styrs av en ventilmotor som sitter bakom luckan vid golvet.
Men något är konstigt för någon har skruvat ner värmekurvan till 0, vilket borde göra att det aldrig går ut värme i golvet.
Som första test och för att få stopp på värmen i golvet skulle jag stoppat cirkulationspumpen till golvet, tryck på "driftval" tills "Cirk.pump" slocknat.
Är inget problem att låta pumpen vara avstängd några dagar bara man motionerar den då och då.
Men ta en diskussion med fastighetsägaren för något verkar vara fel med styrning av framledning/golvvärmen.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Parameter 1 visar 51 grader.
Ja visst känns det som något fel.
Parameter 2 visar ju 26 grader ut i golvslingan. Jag sänkte från kurva 7 till 0 för o se om temp sjönk iframledn temp men verkar inte göra nån skillnad direkt.
Ja visst känns det som något fel.
Parameter 2 visar ju 26 grader ut i golvslingan. Jag sänkte från kurva 7 till 0 för o se om temp sjönk iframledn temp men verkar inte göra nån skillnad direkt.
Kolla ventilmotorn, om du vill felsöka mer http://www.nibe.se/nibedocuments/11515/011480-1.pdf Sida 31, Shuntmotorn är nummer 19.
Är det inte ditt hus skulle jag bara stängt av cirkulationspumpen och kontaktat fastighetsägaren.
Behövs ingen värme nu och du påverkar inte varmvattnet.
Är det inte ditt hus skulle jag bara stängt av cirkulationspumpen och kontaktat fastighetsägaren.
Behövs ingen värme nu och du påverkar inte varmvattnet.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Mm är min systers hus. Märkliga är att de hade ute en firma o kollade på det för ett åt sen men var inga fel påstod dom.
Fattar inte varför den ger ut 26 grader men är det ventilmotorn som styr det? Kan den ha fastnat då?
Fattar inte varför den ger ut 26 grader men är det ventilmotorn som styr det? Kan den ha fastnat då?
Det händer att ventilmotorn fastnar/går sönder titta i manualen så står där hur man hand ställer ventilen, du känner om det fastnat då.
I udda fall kan det vara huset som värmer vattnet, om man har extrem solinstrålning på stora golvytor.
I udda fall kan det vara huset som värmer vattnet, om man har extrem solinstrålning på stora golvytor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
1. Bara när energin från frånluften inte räcker till, vilket den borde göra så här sommartid. Kan ta lite längre tid att värma varmvattnet efter att många har duschat men brukar inte vara något problem.J jimmyboy_666 skrev:
2. Nu är det visserligen några år sen jag flyttade från hus med en gammal Nibe frånluftsvärmepump men jag har för mig att cirkulationspumpen gick några minuter per dygn även när man hade stängt av den.
3. Tyckte kanske att det behövdes värme till golven eller så hade temperaturen på det lagrade varmvattnet i pannan svalnat för mycket.
Pannan kan inte kyla huset genom att skicka ut kallvatten. Skulle bli problem med fukt/kondens och rost etc. Kanal 02 visar aktuell framledningstemperatur som inte kan bli lägre än i huset plus en del värmeläckage från panntanken. Titta på kanal 10 för att se hur beräknad framledningstemperatur ändras när värmekurvan och förskjutningen ändras (om driftläge med cirkulationspumpen på är vald). Med cirkulationspumpen avstängd (driftläge 3 enligt kanal 14) visar kanal 02 32 grader här hos mig.J jimmyboy_666 skrev:
Klicka här för att svara