Hej!

Vid återmontering utav radiator så får jag inte kopplingen tät mot radiatorn.

Ventilen läcker vid den stora mutter som drar mot radiatorn.

Tror den stora muttern sitter fast på ventilen och drar upp röret så det ska vara tätt?

Vart hittar jag en ny?

• Radiator med kopplade rör och ventiler som läcker vid anslutningen med golvet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror den stora muttern är skadad, eller kanten i den som ska dra upp ventilen mot elementet.

Kan man byta bara den eller måste man byta hela ventilen?

den stora muttern ingår nog i radiatorkopplet och det i sin tur verkar ju vara integrerat i elementet så det kanske inte är så lätt. Man lär nog demontera och syna delarna och se varför det läcker. Det är ju aldrig muttern i sig som tätar.

nej den stora muttern är med ventildelen..

ja den kanske är det nu ja då konan nypt fast men i begynnelsen så satt den nog på radiatorkopplet.

Muttern har ingen tätande yta. Det är ventilen och radiatorkopplet som ska täta mot varandra, muttern ska bara hålla ihop dem.

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
jag funderar: Hör de där delarna verkligen ihop?

Enl. min erfarenhet så brukar kopplingen mot radaitorn vara gjord för att koppla rör eller PEX slang. Dvs. det sitter någon form av rörkoppling för slätanda.

Ventilen ser ut att vara avsedd för en koppling med planpackning. Och plankoppling mot en konad koppling brukar inte går bra. Men om jag har rätt så skall det finnas en planpackning mellan ventilen och radiatorkopplingen. Den kan i så fall saknas eller vara skadad av att klämmas mot dne vassa konade änden.

För att kolla om det saknas en packning så ser det ju ut som att du har två likadana stora muttrar. "Bara" att jämföra.

Min tanke var att det kanske fanns ventil med slätände för just klämkopplingar men det kanske det inte gör. Tyckte också det såg märkligt ut annars.

D Daniel 109 skrev:
Muttern har ingen tätande yta. Det är ventilen och radiatorkopplet som ska täta mot varandra, muttern ska bara hålla ihop dem.
Precis men muttern håller inte ihop dem.
Även fast jag drar åt muttern så är rören lösa!

Bästa svaret

Krilleman
Det ser ju ut som det är vanliga TA-trim som sitter där. Men varianten med M22 lekande mutter x invändig gänga för kombikoppling verkar inte finnas längre. Jag hittar ingen annan tillverkare heller.

M22 x M22 finns däremot i dagens sortiment av TA-trim.
https://vvsbutiken.nu/dokument/Returventil vinkel TRIM A prod_14_4821666.pdf

Behöver du bara ha dit nya ventiler så (kolla så inte dina ventiler är strypta för injustering) blir det nog billigast med två raka 12mm ballofixer, en snutt 12mm kopparrör, två nya lösa kopplingar m22x12. Då får du ihop det åtminstone.
(Jag antar gissningsvis att det är 12mm rör, ögonmåttet säger mig det)

Bifogar en bättre bild, få besöka en vvs butik och se ifall dom har någon i gömmorna kanske...

• Två kopparvattenrör med vinkelkopplingar mot en kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.