3 150 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Bahco ventilation
Sida 1 av 2
Jag har nyligen köpt ett hus som har ett Bahco-system och även en Panasonic luft/luftpump. Bahco-system består av en stor klump i taket i tvättstugan med ett vred för termostaten (antar jag) och ett vred med 0, 1 och 2.
Sen tillhör även köksfläkten systemet och där har jag ett vred för att öppna och stänga något, och sen ett vred där det står -, normal, +, ++.
Luft/luftpumpen har jag bra koll på, så där är det inget konstigt, men jag har ingen aning om vad jag ska ställa in den andra på. Just nu är det varmt och luftpumpen kyler hyfsat, men jag hade gärna sett att Bahco-systemet spred runt den kalla luften bättre eftersom det ändå sitter ventiler i varje rum.
Går det att få till?
Och på nätterna skulle jag gärna dra in mer kall luft ifrån istället för att kyla den med el. Är det möjligt?
Sen tillhör även köksfläkten systemet och där har jag ett vred för att öppna och stänga något, och sen ett vred där det står -, normal, +, ++.
Luft/luftpumpen har jag bra koll på, så där är det inget konstigt, men jag har ingen aning om vad jag ska ställa in den andra på. Just nu är det varmt och luftpumpen kyler hyfsat, men jag hade gärna sett att Bahco-systemet spred runt den kalla luften bättre eftersom det ändå sitter ventiler i varje rum.
Går det att få till?
Och på nätterna skulle jag gärna dra in mer kall luft ifrån istället för att kyla den med el. Är det möjligt?
Du har ett galler nära golvet (vanligtvis i hallen) där luft sugs in till "klumpen i tvättstugan" Den temperatur som finns framför gallret kommer, efter att ha passerat klumpen, att blåsa in i rummen.Så har du kylan från l/lpumpen ordentligt nerställd så kan du möjligen förnimma en liten sänkning av rumstempen. Se bara till att termostaten i klumpen inte slår på värmebatteriet . Vill du kyla med nattluft så är det effektivare med fönsteröppning.
Nu är jag inte i huset, men vad jag vet så har jag nog bara ett galler i vardagsrummet, inte speciellt lämpligt för luftflödet från l/lpumpen...
Vad gör vredet på klumpen med 0, 1, 2?
Och när ska jag ändra på vreden på köksfläkten?
Vad gör vredet på klumpen med 0, 1, 2?
Och när ska jag ändra på vreden på köksfläkten?
Beträffande köksfläkten så låter det som det är en Bahco Minimaster du har.
Vredet med +, - och min är varvtalsreglaget för fläktmotorn. Ska stå i normalläge. Själv kör jag min i min-läget.
Ändra läge när du önskar mer utsug vid ex. matlagning.
Det andra vredet är för spjället. Öppnas när du ska ha utsug från fläktkåpan.
Sedan vet jag inte om det är en komplett FTX-anläggning du har. I så fall suger den ut frånluft från toalett etc. Detta styrs med spjällreglaget.
Edit: kan också vara en Bahco "BAF"-enhet då utan värmeåtervinning. Reglagefunktion bör vara likvärdig.
Vredet med +, - och min är varvtalsreglaget för fläktmotorn. Ska stå i normalläge. Själv kör jag min i min-läget.
Ändra läge när du önskar mer utsug vid ex. matlagning.
Det andra vredet är för spjället. Öppnas när du ska ha utsug från fläktkåpan.
Sedan vet jag inte om det är en komplett FTX-anläggning du har. I så fall suger den ut frånluft från toalett etc. Detta styrs med spjällreglaget.
Edit: kan också vara en Bahco "BAF"-enhet då utan värmeåtervinning. Reglagefunktion bör vara likvärdig.
Redigerat:
Jag har två ventiler i varje toalett, en i taket som övriga rum och en i nån kanal i väggen.
Jag antar att jag alltid vill dra dra ur luften från toaletten och därmed bör spjället alltid vara öppet?
Ju högre varvtal man kör, desto mer luft går ut ur huset? Och det innebär att det kommer in lika mycket mer luft utifrån? Men det är kanske minimalt om man tänker på kyla/värme.
Men vredet med 0, 1, 2 sitter alltså på klumpen i tvättstugan. Vad innebär dom?
Och för att förhindra att den slår på värmebatteriet så räcker det med att vrida ner termostaten under vad nu l/lpumpen är inställd på?
Jag antar att jag alltid vill dra dra ur luften från toaletten och därmed bör spjället alltid vara öppet?
Ju högre varvtal man kör, desto mer luft går ut ur huset? Och det innebär att det kommer in lika mycket mer luft utifrån? Men det är kanske minimalt om man tänker på kyla/värme.
Men vredet med 0, 1, 2 sitter alltså på klumpen i tvättstugan. Vad innebär dom?
Och för att förhindra att den slår på värmebatteriet så räcker det med att vrida ner termostaten under vad nu l/lpumpen är inställd på?
Korrekt, utsug från toaletter ska ske under den mesta av tiden. Observera att spjällsymbolen avser spjället i kökskåpan. Ska då stå i stängt läge när du inte vill ha utsug över spisen.
Spjällplattan är försedd med några hål som ger ett viss utsug även när det är i stängt läge.
Anläggningen är konstruerad och en gång injusterad med att reglaget ska stå i Norm-läge i viloläge.
Klumpen i tvättstugan är grejor som jag inte har rotat med. Du ska vara observant på värmebatteriet och tillhörande termostat, då grejorna kanske är 25-30 år gammal och det kan då hända att värmepaketet felaktigt ligger inkopplat hela tiden=hög elförbrukning.
Spjällplattan är försedd med några hål som ger ett viss utsug även när det är i stängt läge.
Anläggningen är konstruerad och en gång injusterad med att reglaget ska stå i Norm-läge i viloläge.
Klumpen i tvättstugan är grejor som jag inte har rotat med. Du ska vara observant på värmebatteriet och tillhörande termostat, då grejorna kanske är 25-30 år gammal och det kan då hända att värmepaketet felaktigt ligger inkopplat hela tiden=hög elförbrukning.
Detta är enbart gällande om ditt "värmesystem" är luftburet likt skissen. Vanligt på 80-talet och nästan uteslutande tex i alla borohus. Att försöka kyla med enbart ventilationsflödet(som är ca 1/5 av detta) ärE exerg skrev:Du har ett galler nära golvet (vanligtvis i hallen) där luft sugs in till "klumpen i tvättstugan" Den temperatur som finns framför gallret kommer, efter att ha passerat klumpen, att blåsa in i rummen.Så har du kylan från l/lpumpen ordentligt nerställd så kan du möjligen förnimma en liten sänkning av rumstempen. Se bara till att termostaten i klumpen inte slår på värmebatteriet . Vill du kyla med nattluft så är det effektivare med fönsteröppning.
utsiktslöst.

Baserat på driftskostnaden för huset så verkar nog systemet fungera som det ska. Men jag har inte koll på hur gamla dom är så det kan ju ha hänt saker sen dess.
Huset är från 88 så hela systemet är antagligen 30 år.
Så jag ska ha spjället "stängt" (enligt vredet för att luften ska sugas ut från badrummen? Och när jag lagar mat så öppnar jag det tillfälligt?
Så jag ska ha spjället "stängt" (enligt vredet för att luften ska sugas ut från badrummen? Och när jag lagar mat så öppnar jag det tillfälligt?
Så funkar mitt system. Du märker snabbt hur dina grejor funkar när du testar spjällreglaget.G golfgreen skrev:Baserat på driftskostnaden för huset så verkar nog systemet fungera som det ska. Men jag har inte koll på hur gamla dom är så det kan ju ha hänt saker sen dess.
Om det inte har gjorts tidigare kan lagerna i motorerna behöva bytas.
Det är ett borohus jag har.E exerg skrev:
Då blir följande fråga lite off-topic:
Hur kyler huset på bästa sätt varma dagar?
Är det bara att fortsätta med min l/lpump? När den får gå så är temperaturen helt ok, men det tar ju en stund innan man når dit.
Utan aktiv kyla via l/l blir det varmt även om det finns markiser,persienner och ordentligt med isolering på vinden.Lite avlastning kan pumpen få fram på morgontimmarna via rejält korsdrag. Återluftsgallret till värmefläkten ,som sitter nere vid golvet nånstans kan förhoppningsvis suga i sig kalluft från l/l-pumpen (kall luft sjunker och lägger sig vid golvet som bekant) och blåsa in lite undertempererad luft i övriga rum.Men nån markant kyla kommer inte att märkas. Det är alltid svalare längre ner i husen så de med källare klarar sig bra genom att ta med sig kudden dit.
Året har ju bjudit på rejält o onormalt många övertempererade dagar så pumpen får ju en del driftstimmar men den största driftkostnaden blir till vintern. Nyare pumpar har som regel lite mer att ge i komforthänseende med varvtalsreglering mm men sådan avsevärd skillnad på verkningsgrader att detta skulle föranleda ett för tidigt byte är tvivelaktigt. Vänta åtminstone tills den börjar krångla.
Nu hittade jag en bruksanvisning. Det är antingen en CS-HE9DKE, CS-HE12DKE, CU-HE9DKE eller CU-HE12DKE. Vet inte vad som skiljer och bruksanvisningen gäller alla dom modellerna.
Efter lite mer jämförelser med bilderna så verkar det vara en HE9DKE, men CS eller CU vet jag inte. Den har ett COP-värde på 5,2 vilket inte säger mig något.
Efter lite mer jämförelser med bilderna så verkar det vara en HE9DKE, men CS eller CU vet jag inte. Den har ett COP-värde på 5,2 vilket inte säger mig något.