Har kontaktat röris, men förmodligen blir det lång väntan på hjälp. Det blir väl som vanligt att jag får göra allt själv
Hur gör man lämpligast här för att dra vidare från järnrören upp till Lk m5 infälld i väggen. Tänkt att den ska sitta ungefär där rören går upp. Radiatorn ska bort. Ska även dit med handukstork med reglerventil. Är det "tillåtet" med skarv under golvet? Kanske ta hål i valvet så eventuell läcka rinner rakt ner i källaren?
Gamla järnrör och en radiator intill en vägg med avtagen golvlister och synliga rördragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-komponenter på röd bakgrund, inklusive en T-koppling och termostatventil, för väggmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, du får ha dolda kopplingar på värmerör.
Varför inte sätta allt i källaren och gå upp med nya rör till resp...

Nja, det blir mer jobb att dra från källaren. Betongvalv bl.a. Kommer att skarva med Vatette "stålkoppling".
Men nu är det andra problem...

1. Är det dumheter att koppla handdukstorken vattenburet (ska även ha elpatron)
Blir golvvärmen satt ur spel när torken värmer rummet? (badrum 5,5 m2, huset har bergvärme, radiatorer)

2. Har köpt 12 mm slang för golvet, men det blir en betongplatta på ca 10 cm så jag kan lika gärna ha 16 mm har jag insett. Bör jag köpa 16 mm?

R
Det är ett tvårörssystem du har och då kan du koppla H-torken och GV paralellt och individiellt styra värmen på båda , hur har du tänk att styra GV , H-torken får samma som GV och då blir den kall på sommaren

Jo, jag förstår att den blir kall på sommaren, därför elpatron.
GV styrs med Lk m5 minishunt. Den har en rumstermostat.
Frågande är om det är värt besväret att koppla torken även vattenburet?

R
Har du en EL-patron som sitter i H-torken så stänger du bara av termostaten för vattenburen del ,
Patronen brukar sitta i ena ändan på sidan , och då konvekterar värmen runt i H-torken även om det inte cirkulerar vatten från systemet , eller tänker du ha EL-patron för att hålla temp på GV med under sommaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.