Vi är anslutna till kommunalt vatten men det är nu bevattningsförbud i kommunen. Vi har en stor nysådd gräsmatta och av den anledningen så fixade jag en dränkpump till vår djupborrade brunn som inte har använts på många år.
Det slog mig att jag kanske kunde nyttja den brunnen till att få lite kyla till ventilationen.
Förutsättningarna är att det finns kylbatteri i ventilationen som var tänkt att anslutas till en markkollektor men det kommer inte att bli så. Slangar från kylbatteri till teknikrum finns. Jag klurar på att isf sätta en liten plattvärmeväxlare som jag har liggandes och köra gykolblandat mellan den och kylbatteriet. Sedan låta det flöda vatten från brunnen till vvx och sedan ut i avloppet helt enkelt.

1. Skulle det fungera?
2. Hur ser en sådan sekundärkrets ut?

Nej, du får inte släppa vattnet i avloppet.

Det blir till dagvattnet.

Det låter inte vettigt att pumpa bort grundvatten på det sättet.

Det brukar väl vara en slinga ner i brunnen som man pumpar sprit genom? Då får du frikylan utan att slösa med grundvatten.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det låter inte vettigt att pumpa bort grundvatten på det sättet.
Håller med. Bevattningsförbud gäller i synnerhet egna brunnar. Kommunalt vatten kan de styra.

Nja,det håller jag inte med om. Kommunalt vatten ska finnas med tryck oavsett om det finns gid tillgång eller ej. Så det kan de inte styra. Det finns ju vissa håll där det ör bevattningsförbud på grund av kapacitetsbrist snarare än vattenbrist. Men visst om det är bevattningsförbud på grund av låga grundvattennivåer så påverkar ju även privata brunnar. Men oavsett om det ör bevattningsförbud eller inte, så är det dumt att pumpa upp en massa grundvatten.

Kan du inte leda tillbaka vattnet till brunnen?
Och tänk på kondenseringen, Det KAN börja regna inomhus om det blir för mycket vatten i tilluften.

Det är inte tillgången på vatten som har lett till bevattningsförbud. Det är kapaciteten på vattenverket som inte har växt i samma takt som utbyggnaden i kommunen.

Teoretiskt skulle jag kunna leda tillbaka vattnet.

Kondens vill man ju inte ha, hur kontrollerar man det?

Kylbatteriet bör ha kondensavledning.

Kör med två slangar till brunnen.

En ner till botten och en till toppen.
Kommer fungera mycket bra och inget vatten slösar du heller. (y)

Och varför glykolinblandning på sekundärsidan?

Du tappar överföringskapacitet med glykolinblandning. Föreligger ingen frysrisk ser jag ingen mening i att blanda in glykol.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Kylbatteriet har kondensavledning och alla tilluftskanaler är kondensisolerade.

Glykolblandat blir det eftersom det ligger på vinden.

Blanda in propylen alt. kb-sprit så föreligger ingen fara vid ev läckage. Etylen är giftigt i sammanhanget.

Föreligger det någon risk att någon dricker värmebäraren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.