3 710 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Kylning mha borrad brunn
Sida 1 av 2
Vi är anslutna till kommunalt vatten men det är nu bevattningsförbud i kommunen. Vi har en stor nysådd gräsmatta och av den anledningen så fixade jag en dränkpump till vår djupborrade brunn som inte har använts på många år.
Det slog mig att jag kanske kunde nyttja den brunnen till att få lite kyla till ventilationen.
Förutsättningarna är att det finns kylbatteri i ventilationen som var tänkt att anslutas till en markkollektor men det kommer inte att bli så. Slangar från kylbatteri till teknikrum finns. Jag klurar på att isf sätta en liten plattvärmeväxlare som jag har liggandes och köra gykolblandat mellan den och kylbatteriet. Sedan låta det flöda vatten från brunnen till vvx och sedan ut i avloppet helt enkelt.
1. Skulle det fungera?
2. Hur ser en sådan sekundärkrets ut?
Det slog mig att jag kanske kunde nyttja den brunnen till att få lite kyla till ventilationen.
Förutsättningarna är att det finns kylbatteri i ventilationen som var tänkt att anslutas till en markkollektor men det kommer inte att bli så. Slangar från kylbatteri till teknikrum finns. Jag klurar på att isf sätta en liten plattvärmeväxlare som jag har liggandes och köra gykolblandat mellan den och kylbatteriet. Sedan låta det flöda vatten från brunnen till vvx och sedan ut i avloppet helt enkelt.
1. Skulle det fungera?
2. Hur ser en sådan sekundärkrets ut?
Nej, du får inte släppa vattnet i avloppet.
Det låter inte vettigt att pumpa bort grundvatten på det sättet.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Nja,det håller jag inte med om. Kommunalt vatten ska finnas med tryck oavsett om det finns gid tillgång eller ej. Så det kan de inte styra. Det finns ju vissa håll där det ör bevattningsförbud på grund av kapacitetsbrist snarare än vattenbrist. Men visst om det är bevattningsförbud på grund av låga grundvattennivåer så påverkar ju även privata brunnar. Men oavsett om det ör bevattningsförbud eller inte, så är det dumt att pumpa upp en massa grundvatten.
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Kan du inte leda tillbaka vattnet till brunnen?
Och tänk på kondenseringen, Det KAN börja regna inomhus om det blir för mycket vatten i tilluften.
Och tänk på kondenseringen, Det KAN börja regna inomhus om det blir för mycket vatten i tilluften.
Det är inte tillgången på vatten som har lett till bevattningsförbud. Det är kapaciteten på vattenverket som inte har växt i samma takt som utbyggnaden i kommunen.
Teoretiskt skulle jag kunna leda tillbaka vattnet.
Kondens vill man ju inte ha, hur kontrollerar man det?
Teoretiskt skulle jag kunna leda tillbaka vattnet.
Kondens vill man ju inte ha, hur kontrollerar man det?
Kylbatteriet bör ha kondensavledning.
Föreligger det någon risk att någon dricker värmebäraren?