Hemmakatten
Huset byggdes 2006, 115 kvm boa.Stora fönsterpartier. Uppvärmning och varmvatten via en vattenmantlad pelletskamin.
Utomhusspa uppvärmt till 40 gr året om. Sjöstugan, permanentstandard, med elgolvvärme.

Nu ska vi sälja och funderar över energiförbrukningen. Vi gör av med ca 18.000 kWh per år. Verkar det rimligt?

Åsa Lund
Kan ni räkna bort spa-badet?
Låter inte så mycket med tanke på att ni har det

Hemmakatten
Men hur räknar de som gör en energibesiktning? För själva bostadshuset är det bara hushållsel dvs lampor, kyl/frys, ugnar, datorer, ingen elspis ,har gasol.

Det som kostar är spat , utomhusbelysning,elgolvvärmen i sjöstugan. Drar man bort det från energiprotokollet?

Åsa Lund
Jag har i princip alla fakta. Var kan jag hitta mall för att göra energideklaration själv?

Har du inte exakta data från pump ev FTX agg så blir det enligt en schablon. Det blir i princip typ av uppvärmning, uppvärmd yta och sedan avdrag för antal i familjen för vatten osv.

Åsa: Du måste ha en som är cert för att göra deklarationer att göra den. Se även: https://www.boverket.se/sv/byggande/energideklaration/

Åsa Lund
Har fjärrvärme och hushållsel. Ganska enkel anläggning.
Då får jag ta med siffrorna till min kollega på måndag. Tänk att behöva ta omvägen via jobbet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.