Hej,
Vi håller på med en konvertering från el till vattenburen värme. För att komma ner till verandan måste en smal passage med 2steg trappa passeras. Hur skulle ni dragit rören? Vilka för och nackdelar finns.

(Rummet ska målas om också...)
 
  • Interiör av ett rum under renovering med synlig trappa, krukväxt och dammsugare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett rum med blommigt tapet, fönster och en träbänk med växter, potentiell rördragning för värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa i ett hem med två trästeg leder upp till en vägg med blommigt tapetmönster, indikation på hemrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan ni dra rör från källaren?
Har ni inte den lyxen så kommer ju rören troligen gå ned till verandan. Det är inget problem med flöden och fungerar fint men det måste finnas en avluftning högre upp. Om radiatorn i verandan är tillräckligt hög kan det lösas med radiatorns avluftning.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan ni dra rör från källaren?
Har ni inte den lyxen så kommer ju rören troligen gå ned till verandan. Det är inget problem med flöden och fungerar fint men det måste finnas en avluftning högre upp. Om radiatorn i verandan är tillräckligt hög kan det lösas med radiatorns avluftning.
Tack för svar. Min fråga har mer att göra med snygghet och säkerhet för rören. Tyvärr finns ingen källare under den här delen av huset. Alternativen är att ta ner dem sicksack över trappstegen eller i taket och sedan rak ner parallellt med fönstret.
 
Det låter som utanpå dragning. Då skulle jag gå vertikalt från taket med järnrör (kallas blårör på Rinkaby) som är ännu snyggare i gamla byggnader än Cu-rör).
 

Bästa svaret

tommib
Måste ni dra sicksack? Om du böjer rören istället för att använda kopplingar kan du få dem diagonalt. Det kan bli en rolig inredningsgrej....
 
  • Gilla
emifog
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Måste ni dra sicksack? Om du böjer rören istället för att använda kopplingar kan du få dem diagonalt. Det kan bli en rolig inredningsgrej....
Intressant idé! Min rädsla med att dra rören längs med golvet är att någon ska råka dra i dem eller kliva på dem men det kan man ju lösa på olika sätt. Diagonalt blir nog rätt coolt. Speciellt när trappan är fixad.

Blå rör har jag svårt att bilda mig en bild av. Delar av huset är från 1600-talet och delar 80-tal. Vi hade tänkt att köra koppar.
 
Om de kommer uppifrån kan ni ju låta dem gå genom trappen och sen ut genom nedersta steget.
Om ni dessutom kör med lite grövre, 22mm, kopparrör är dessa ganska stabila om de fästs bra mot vägg. Det blir dessutom snyggt i ett gammalt hus med grövre rör och en liten bonus att ni kan köra med lägre tryck och få mindre oljud.
 
Blå rör tycker jag skulle passa bäst, kopparrör brukar se lite fjuttigt ut i äldre hus, men det beror också på vilket typ av radiator som ni ska använda. Sektionsradiator tycker jag alltid ska ha blå rör (tjocka), kör ni på moderna radiatorer ser koppar OK ut.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Staffans2000
Skall du dra rören själv?
 
tommib tommib skrev:
Måste ni dra sicksack? Om du böjer rören istället för att använda kopplingar kan du få dem diagonalt. Det kan bli en rolig inredningsgrej....
Det fick bli diagonalt och det blev riktigt snyggt. Tack för tipset.
 
  • Diagonalt lagda rörledningar längs en trätrappa och vägg, som en detalj i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.