3 710 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Kylning mha borrad brunn
I bergvärmeanläggningar brukar man använda sprit i stället för glykol. Jag misstänker att det är för att inte en olycka skall kunna leda till glykol i grundvattnet. Jag undrar om inte dessutom spriten leder värme bättre. Vad finns det egentligen för skäl att inte använda vad liknande anläggningar brukar använda?
Det funkar absolut med glykol. Men det är sämre för grundvattnet om det skulle läcka ut.
Efter som ingen värmepump ska installeras på slingan funkar det ju utan någon typ av alkohol.
Efter som ingen värmepump ska installeras på slingan funkar det ju utan någon typ av alkohol.
Den enda frysrisken är väl om cirkulationspumpen till grundvattnet OCH ventilationen står stilla under en längre stund då det samtidigt är kallt ute. Jag skulle bortse från detta, och överväga att använda frostvakt istället.
Och för att undvika att klägga igen kylbatteriet eller behöva använda filter, så överväg att lägga ned en slinga PEM-slang i borrhålet istället. Den behöver inte vara särskilt lång, kör biltemas 32 mm PEM så borde det räcka med typ 10+10 meter.
Nu har jag inte räknat på det. Med 10+10m låter lite, även om vattner står en meter under gräsmattan. Den termiska resistiviteten för PEM är inte så låg
Självklart bör man stoppa ner en PEM-slang i borrhålet och cirkulera värmebärare genom den. Dra sedan slangarna direkt till ett fläktkonvektoraggregat. Själv har jag 2 st Idrowall-I/V3. Det finns dock många andra fabrikat att välja på. Jag placerade dem utanpå väggarna till våtrum med avlopp vilket gjorde det enkelt att bli av med kondensvattnet.
Man får inte kyla luft som går in i tilluftskanaler. Då riskerar man kondens utanpå rören vilket kan ge mögelskador. Det går att kondensskydda rören men tyvärr är det svindyrt.
PEM-slang är billigt så det finns ingen anledning att snåla på längden. Stoppa ner hela vägen till botten.
Jag ser ingen anledning till att köra något annat än vatten eller spritblandat vatten i slangen. Riskera inte att förgifta grundvattnet.
Man får inte kyla luft som går in i tilluftskanaler. Då riskerar man kondens utanpå rören vilket kan ge mögelskador. Det går att kondensskydda rören men tyvärr är det svindyrt.
PEM-slang är billigt så det finns ingen anledning att snåla på längden. Stoppa ner hela vägen till botten.
Jag ser ingen anledning till att köra något annat än vatten eller spritblandat vatten i slangen. Riskera inte att förgifta grundvattnet.
Klicka här för att svara