Jag har en llvp för att värma och kyla huset idag och det fungerar i det stora hela väldigt bra. Dock har jag dörren till sovrummet stängd ofta och alltid när jag sover, vilket naturligtvis gör att luften från llvp inte kommer in. För värmen på vintern så löste jag det med ett elelement och det har fungerat utmärkt.
Men nu har jag börjat inse att jag vill kyla sovrummet också, med dörren stängd. Vad är det bästa sättet att göra det på som samtidigt är så tyst som möjligt?
Rummet är på 15 kvm.

Jag såg att det fanns väldigt små llvp. Kan det vara en idé att installera en sån enbart för sovrummet?

Ingen som har nått att komma med?

G golfgreen skrev:
Ingen som har nått att komma med?
Det, eller dra fram tappvatten genom en konvektor.

X xLnT skrev:
Då får det bli en luftvärmepump. Har du något förslag på en liten och väldigt tyst?

Spontant känns det som en vanlig storlek med lägsta fläktfart skulle vara tystast. Och ge bäst effekt med lite fläkt.

R RoBo skrev:
Spontant känns det som en vanlig storlek med lägsta fläktfart skulle vara tystast. Och ge bäst effekt med lite fläkt.
Det är ju iofs inte omöjligt att det kan vara så. Dock antagligen dyrare. Men jag vill å andra sidan hellre kosta på lite pengar och få det tyst, än att snåla och bli störd.

Griffeltavlan
X xLnT skrev:
Tappvatten? Du menar dricksvatten?!

Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Tappvatten? Du menar dricksvatten?!
Vad tycker du skiljer tappvatten från dricksvatten?

Tror @KnockOnWood har tysta llvp. I alla fall har han skrivit det.

• Gilla
golfgreen
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Tror @KnockOnWood har tysta llvp. I alla fall har han skrivit det.
Ja, vår Mitsubishi, som vi värmer hela huset med på tystaste läget, ger ifrån sig 19 dB då.
Jag tror att jag sett någon annan som också ligger på 18 - 19 dB.

Men titta på specarna på de dedicerade små AC-apparaterna, och se vad de ligger på för ljudnivå!

PS
Förresten minns jag hur det gick till när jag var i Florida på arbetsresor förr.
Bodde alltid på ett motell. När jag kom hem efter arbetsdagens slut var det bara att sätta på ACn, som satt där under fönstret, och sedan gå ut till ismaskinen och hämta lite is, och sätta sig på loftgången eller nere vid poolen.
Sedan efter en till två timmar, var det uthärdligt i sovrummet, och man kunde stänga av ACn, så det blev lugnt och tyst.

Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det verkar finnas luft/luftpumpar som enbart är gjorda för kylning, tex https://20grader.se/seyia-10
Är det ett bättre alternativ ekonomiskt, ljudmässigt eller storleksmässigt? Vi har ett element för uppvärmning i sovrummet redan, men det är ju å andra sidan inte fel om man kan värma med lvp:n också.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.