937 läst ·
7 svar
937 läst
7 svar
Elgolvvärme eller radiatorer?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 878 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 878 inlägg
Bor i en fd sommarstuga med direktverkande el. Nu planerar jag att bygga ut ca 20 kvm för sovrum och badrum.
Vad anser ni är vettigaste för uppvärmning i tillbyggnaden - Elvärmegolv eller radiatorer? Att installera nytt, vattenburet system är inget alternativ.
Planerar en luftvärmepump för övriga delen av huset.
Tacksam för input.
Vad anser ni är vettigaste för uppvärmning i tillbyggnaden - Elvärmegolv eller radiatorer? Att installera nytt, vattenburet system är inget alternativ.
Planerar en luftvärmepump för övriga delen av huset.
Tacksam för input.
Det beror helt på vad du prioriterar. Fördelar golvvärme:
- Komfortabelt
- Inga element som tar plats.
- Så gott som osynligt system.
Fördelar radiatorer:
- Något lägre energiförbrukning.
- Billigare installation.
- Snabbare system. (Främst en fördel om man skall värma upp en kall sommarstuga en helg).
- Samsas något bättre med en luftvärmepump.
För egen del har jag gärna golvvärme i badrum.
- Komfortabelt
- Inga element som tar plats.
- Så gott som osynligt system.
Fördelar radiatorer:
- Något lägre energiförbrukning.
- Billigare installation.
- Snabbare system. (Främst en fördel om man skall värma upp en kall sommarstuga en helg).
- Samsas något bättre med en luftvärmepump.
För egen del har jag gärna golvvärme i badrum.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 878 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 878 inlägg
Träbjälklag på torpargrund.useless skrev:
Du menar att ha ett eldrivet , vattenburet system? Vad kräver det installationsmässigt? Tank, pump?
Ett vattenburet och elvärmt system ger ingen fördel jämfört med element. Det blir samma värmemängd/kWh.
Kopplar du på någon värmepumpssystem så får du en längre elförbrukning. Dock med en kostnad för extra utrustning.
Kopplar du på någon värmepumpssystem så får du en längre elförbrukning. Dock med en kostnad för extra utrustning.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 878 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 878 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 878 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 878 inlägg
E etompau skrev:
Vill ju ha det så enkelt som möjligt och slippa en massa kringinstallationer så vattenburen, eldriven värme är egentligen inget alternativ.
Klicka här för att svara
