2 973 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Pelletspanna Thermia Biomatic 20+ läckage?
Hjälp! :eek:
Såg en stor pöl med vatten under pannan och det kom inte ifrån expansionskärlet. Däremot har expansionskärlet samtidigt börjat spöka och tappar trycket efter några dagar. Vad kan ha hänt? Jag har en Thermia Biomatic 20+ som installerades 2006 samtidigt med ett mindre expansionskärl.
Sedan jag upptäckte vattnet har jag bara kört på elpatronen och eftersom det har varit så varmt ute så har pannan nog bara värmt till tappvatten och jag har inte haft något mer vatten under pannan och heller inget tapp av tryck i expansionskärlet. Kan det vara hål eller läckage någonstans eller finns det någon ventil eller liknande som kan ha fått spelet?
Vad bör jag nu kolla och är det något jag kan ta tag i själv?
Kan pannan tryckprovas?
Mycket tacksam för guidning. Mvh/ Magnus
Såg en stor pöl med vatten under pannan och det kom inte ifrån expansionskärlet. Däremot har expansionskärlet samtidigt börjat spöka och tappar trycket efter några dagar. Vad kan ha hänt? Jag har en Thermia Biomatic 20+ som installerades 2006 samtidigt med ett mindre expansionskärl.
Sedan jag upptäckte vattnet har jag bara kört på elpatronen och eftersom det har varit så varmt ute så har pannan nog bara värmt till tappvatten och jag har inte haft något mer vatten under pannan och heller inget tapp av tryck i expansionskärlet. Kan det vara hål eller läckage någonstans eller finns det någon ventil eller liknande som kan ha fått spelet?
Vad bör jag nu kolla och är det något jag kan ta tag i själv?
Kan pannan tryckprovas?
Mycket tacksam för guidning. Mvh/ Magnus
Hej Magnus jag har exakt samma problem med min termia panna..M Mittbygg skrev:Hjälp! :eek:
Såg en stor pöl med vatten under pannan och det kom inte ifrån expansionskärlet. Däremot har expansionskärlet samtidigt börjat spöka och tappar trycket efter några dagar. Vad kan ha hänt? Jag har en Thermia Biomatic 20+ som installerades 2006 samtidigt med ett mindre expansionskärl.
Sedan jag upptäckte vattnet har jag bara kört på elpatronen och eftersom det har varit så varmt ute så har pannan nog bara värmt till tappvatten och jag har inte haft något mer vatten under pannan och heller inget tapp av tryck i expansionskärlet. Kan det vara hål eller läckage någonstans eller finns det någon ventil eller liknande som kan ha fått spelet?
Vad bör jag nu kolla och är det något jag kan ta tag i själv?
Kan pannan tryckprovas?
Mycket tacksam för guidning. Mvh/ Magnus
fick du nån lösning på problemet. ?
skulle vara underbart att få fram en lösning....
mvh pierre Simsson
Klicka här för att svara