4 016 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Kylning i övervåning
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Du kan dra rören vart du vill bara man kommer åt.
Man kan också montera utedelen på nästan vilket ställe som helst. På marken, på fasaden eller på taket är vanliga placeringar.
Innedelarna kan köra både värme och kyla men inte samtidigt eftersom dom går på samma ledning.
Man kan också montera utedelen på nästan vilket ställe som helst. På marken, på fasaden eller på taket är vanliga placeringar.
Innedelarna kan köra både värme och kyla men inte samtidigt eftersom dom går på samma ledning.
Redigerat:
Om jag fattat det rätt ska jag alltså skaffa mig en rejäl, kraftfullare, LLVP med två separata innedelar och som kan köras med en innerdel åt gången. Det låter i så fall kanon!
Jag återkommer närmare hösten vid val av sort
Jag återkommer närmare hösten vid val av sort
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Det är denna typen som menas.
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/daikin/daikin-siesta-rm2
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/daikin/daikin-siesta-rm2
Det finns ytterligare ett alternativ du kan fundera påyonna skrev:
Och det är en AC utan utedel, blir en snyggare installation tycker jag.
https://www.polarpumpen.se/ac/hem-kontor/innova-energie/innova-elec-2-0
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Ingen utomhusdel betyder väl att den (precis som en portabel) måste pumpa ut varm luft för att kunna kyla? Då kommer den påverka ventilationen och medföra att varm uteluft sugs in någon annanstans.
Nu får du förklara bättre för en Otekniker. Skulle detta innebära att FTXen i så fall ska stängas av de sommarnätter man kör med kylning?Magnus E K skrev:
Hur blir det om man, som tidigare beskrivits, använder en utomhusdel kopplat till två inomhusdelar? Blir det samma problem då?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag är inte expert på ventilation (har i nuläget ingen FTX själv) men stänga av är nog onödigt (och negativt för övriga rum).
Så fort det finns en utedel (oavsett antal innedelar) finns inte detta problem alls eftersom ingen luft förflyttas mellan ute och inne utan endast gas i ett slutet system (plus lite kondensvatten vid kylning).
Så fort det finns en utedel (oavsett antal innedelar) finns inte detta problem alls eftersom ingen luft förflyttas mellan ute och inne utan endast gas i ett slutet system (plus lite kondensvatten vid kylning).
Så tror jag inte det fungerar, den påverkar inte ventilationen i rummet, den har ett hålMagnus E K skrev:
där den suger in luft och ett annat där den blåser ut samma luft.
Inomhusluften cirkuleras med en annan fläkt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Du har helt rätt, fel av mig som inte läste beskrivningen. Jag blev nu nyfiken och kollade närmare på den. Vill man absolut slippa utedel är den ju ett rimligt alternativ, men jag noterar att den är betydligt mindre effektiv. Och har man tegelfasad är det inte så lockande med två 160-hål.Peter2400 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden