841 läst ·
5 svar
841 läst
5 svar
Badrumsbyggare val av mindre värmesystem
Det är dags att bygga badrum på landet. Ett relativt stort hus från 1921 som idagsläget har järnspis kakelugnar och sedan två år en Luft/Luft värmepump som kompletterar bra pga av flexibiliteten.
Toalett + Badrum kommer inte räckas av värmepumpen men behöver underhållsvärme.
Alternativen jag tänker mig är
* Två element direktverkande plus el-varmvattenberedare
Eller
* Acc-tank med elpatron, varmvattenberedare och två element vattenburet i badrummen.
Kan man jämföra driftkostnaden på detta två alternativ?
Toalett + Badrum kommer inte räckas av värmepumpen men behöver underhållsvärme.
Alternativen jag tänker mig är
* Två element direktverkande plus el-varmvattenberedare
Eller
* Acc-tank med elpatron, varmvattenberedare och två element vattenburet i badrummen.
Kan man jämföra driftkostnaden på detta två alternativ?
Redigerat:
Så är det såklart men jag vill ha låga driftkostnader på sommarhuset och eftersom det används någon gång per månad året om så kommer varmvattnet alltid vara på.Åsa Lund skrev:
Det jag funderar på är egentligen om en Acc. tank på 500L med 110 L VV.beredare och elpatron drar mycket mer än en ren VV. beredare på 110L. Under förutsättningen att element slinga inte är inkopplade till Acc. tanken.
Klicka här för att svara