2 190 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Frikyla, en stor eller två mindre?
Nu är det dags för frikyla från bergvärmepumpen och jag har kikat på lite aggregat... Först ett par kontrollfrågor:
Vi har extremt mycket fönster som tar in morgon till eftermiddagssol så jag har räknat med 100W kyla per kvm. Jag hittade att man bör räkna med 70W/kvm men tänkte att jag hellre tar i lite extra, rätt?
Den takkassett jag kikat på har ett luftuttag för kyld luft till angränsande rum som jag tänkte använda till ett sovrum. Alternativet är två aggregat, en mindre takkassett och en väggmonterad enhet i sovrummet.
Två aggregat är förstås dyrare men kanske bättre?
Jag tänker t.ex. på temperaturinställning, sovrummet kommer med bara "slavluft" inte att kunna justera temperatur utan bara strypa/öppna luftflödet för att få en bra temp. Även kondens, det blir ca. 8 meter mellan takkassett och sovrum, det är ju kanske svårare att isolera ett 110mm luftrör från kondens?
Prisskillnaden är ungefär 6000 kr (20.000 kr eller 26.000 kr)... Funderar om det är värt 6000 kr för att ha två aggregat eller om "slavluft" brukar fungera bra?
Vi har extremt mycket fönster som tar in morgon till eftermiddagssol så jag har räknat med 100W kyla per kvm. Jag hittade att man bör räkna med 70W/kvm men tänkte att jag hellre tar i lite extra, rätt?
Den takkassett jag kikat på har ett luftuttag för kyld luft till angränsande rum som jag tänkte använda till ett sovrum. Alternativet är två aggregat, en mindre takkassett och en väggmonterad enhet i sovrummet.
Två aggregat är förstås dyrare men kanske bättre?
Jag tänker t.ex. på temperaturinställning, sovrummet kommer med bara "slavluft" inte att kunna justera temperatur utan bara strypa/öppna luftflödet för att få en bra temp. Även kondens, det blir ca. 8 meter mellan takkassett och sovrum, det är ju kanske svårare att isolera ett 110mm luftrör från kondens?
Prisskillnaden är ungefär 6000 kr (20.000 kr eller 26.000 kr)... Funderar om det är värt 6000 kr för att ha två aggregat eller om "slavluft" brukar fungera bra?
Kör med två aggregat. Mycket trevligt att ha sovrummet för sig själv. Framåt Augusti ger dom inte så mycket kyla. Men i ett sovrum som inte är så stort fungerar det fortfarande bra. Och titta inte så mycket på w ta så stora du tycker passar bra. Då kyla är svårt att beräkna. Det bästa är att värma pool samtidigt man vill ha kyla. 
Klicka här för att svara