Ska byta ut ett tillfälligt övergolv av masonit som vi haft i ett rum i ett par år, till det riktiga övergolvet, som blir ett Alloc laminatgolv, ca 11mm tjockt.
Golvkonstruktionen är Uponors spårade spånskivor med tillhörande värmefördelningsplåtar och 17mm slang.

När jag lade ut plåtarna, gick jag på Uponors rekommendationer om avstånd, som är min 10mm och max 100.
Jag lade ut plåtarna löst. För att fördela ut jämna avstånd och få så lite splill som möjligt, delade jag många plåtar, så många har också min-längden som man kan knäcka fram ur en plåt.

När jag nu tar bort det tillfälliga golvet ser jag att en del av värmefördelningsplåtarna har rört sig efter slangen och vissa ligger nu direkt emot varandra utan minimum 10mm avstånd.
Det har knekat på vissa ställen av golvet, men jag har tänkt att det kanske blir så med mjuka masonitskivor på slangen och att det blir bättre med ett tjockare golv. Nu när jag såg att plåtarna ligger mot varandra funerar jag på om det är orsaken till knarret.

Funderar om man kanske borde fästa plåtarna nu innan det nya golvet läggs?
Uponor säger ju bara att att man fäster plåtar i glespanel och då på ena sidan, för spårade spånskivor står ingen info.
Tänker att det är väl samma förutsättningar om att slangen ska kunna värmeutvidgas, så om man kan fästa i glespanel, borde man väl kunna fästa i spån?
Att man ska fästa bara på ena sidan kanske gäller som i Uponors instruktion innan man lägger slangen, när slangen som i mitt fal redan ligger på plats, kanske det går att fästa på båda sidor? Tänkte isåfall fästa varje plåt i ena änden, men på båda sidor av slangen, alternativt mitt på plåtens längd på båda sidor slangen.

Det går knappast att använda häftpistol eller små spikar i det hårda spångolvet så det är nog små träskruvar och förborrning/försänkning som gäller om man dessutom ska få det ganska plant.
Åsikter mottages tacksamt!

Har du provat med korta pappspik , dom kommer att sjunka ner i plåten

Nej jag har inte provat, men har funderat på sådana också.
Skulle tro att jag i vilket fall måste förborra eftersom spånskivan är så hård, eller?
Men min huvudfundering är om det överhuvud taget är vettigt att fästa plåtarna?

Normalt blir slangar som värms lite längre, jag har lika med skruvade plåtar och då menar jag skruvade tättTtätt, i ändarna kan slangarna röra sig lite i längdriktningen och inget knarr. Det är bra att dom ligger fast och inte rör sig, då blir det ljud

Du menar alltså att det är fördelaktigt att skruva fast plåtarna, även om inte Uponor rekommenderar det?

Dom kanske tycker att det rör på sig, plåtarna rör sig inte, bara slangen lite och den ligger lös i plåten, en slinga i vändningen gör att den kan röra sig lite. Det är inte många mm som den rör sig på längden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.