Hej,

Jag ska byta element och saknar ett namn för den slags element som jag har idag. Som ni ser 2 rör ta sig in i en ventil som delas up i två? delar in i elementen.

Vad är den tekniska term för den här element som bara har en uppkopplingspunkt åt två rör?
Jag vill vara noga i min letande för en ny element som kan kopplas upp åt husets bef. cirkulationssystem.

Mvh

En elementventil med två anslutna rör och färgmarkeringar i närbild mot en avkopplad radiatorbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Apple68
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Du har ett rörs system.
[länk]
Tack, ok. Så om jag förstår rätt. Jag har radiator med bara ett hål (alla i videon hade 2 uppkopplingspunkter). Så jag behövde en etthålsventil (som syns i bilden). Ventilen i bilden fungerar som en "radiatorkoppel" åt min ettrörsomlopp.

Så betyder det att jag kan köpa vilken radiator som helst så länge att det kan koppla upp det till en radiatorkoppel för att säkerställa att bevara dagens ettrörsomlopp?

Ber ursäkt om jag förstår inte helt än.

Redigerat:
L lostinsweden skrev:
Du kan köpa en ett rör koppel så att du kan koppla på en vanlig radiator.
[länk]
Tack! Det är bra att veta att jag kan köpa en radiator och då är det bara att säkerställa att jag har rätt tillbehör när det installeras. Tack för hjälpen! :-)

Apple68 Apple68 skrev:
Tack! Det är bra att veta att jag kan köpa en radiator och då är det bara att säkerställa att jag har rätt tillbehör när det installeras. Tack för hjälpen! :)
Det blir lite pyssel kanske med övergången från dina befintliga rör till en koppel. Jag antar att du har järn rör som stickar upp eller hur ser det ut?

Krilleman
Vilken modell på radiatorer hade du tänkt dig? Allt går att lösa!

Men du måste ta rätt på om du har 1 eller 2-rörssytem! Jag gissar på att det är 1-rörs men det är min gissning.
Och vilken gänga har du på ventilerna ner mot golvet?
Är det lekande mutter på rören från golvet? (Antagligen hur skulle annats ventilerna komma loss?)

Det finns nya mittkopplade radiatorer att köpa, antagligen dyra dock då det är specialbeställning.
http://lenhovdaradiatorfabrik.se/produkt/mp-bottenkopplade/

Själva insatsen har tydligen utgått för utbyte.... Man kunde före 2016 byta insats och få på en ny termostat!
https://www.mma.se/?s="tkm"

Eller så kan man byta hela ventilen till en ny.
https://www.mma.se/produkter/etthalsventil-fellingsbro-m68-s-funktion/

Vill du montera vanliga panelradiatorer så kör du på Thermopanel V4 med flexkoppel. Denna produkt klara både 1 & 2-rör!
Ser ut såhär (vy mott vägg, rören syns inte framifrån)
Vit panelradiator med flexkoppel anpassad för både 1- och 2-rörssystem.
Skapa konto

Vi faktiskt har en 1-rörsystem. Monterad se det ut så här.

En värmeelementanslutning med en installerad 1-rörsventil mot en vit vägg och stänk av puts.
Skapa konto

Krilleman
Vilken dimension på kopparrören?!

Krilleman Krilleman skrev:
Vilken dimension på kopparrören?!
Tyvärr kan jag inte svaret exakt. Lite över 10 mm kanske?

Hej,

Nu behöver jag kartlägga vilken effekt mina bef. element har om jag ska köpa ny. Men det finns ingen märke på de. De är från husets byggnadsår så ca 1968-9 troligen och se ganska standard ut. Vem har tillverkat de? Jag tänker om jag kan det, då kan jag gräva fram effekt beroende på storlek på något sätt. Eller om jag vet hur många vatt/cm2 det alstrar kan jag räkna ut saker.

Jag har några nya bilder här. Tack :-)

En vit radiator av äldre modell, utan synliga märken, monterad under ett fönster i ett rum från ca 1968-1969.
Skapa konto
Äldre ribbat element under ett fönster i ett rum med vit vägg och grått golv.
Skapa konto
Ett vitmålat element från cirka 1968-1969 monterat på en vägg i ett rum under renovering.
Skapa konto

Jag vet inte vilken effekt de ger men kan säga bara att vi ersatt ett gammalt järn element i köket med en nyare Pumo i samma storlek och tyvärr ger den nyare inte als samma värme.

Hej Allihop,

Tack för hjälpen. Jag har nu hittat alla mina bef. element som faktiskt var tillverkad av Lenhovda Radiatorfabrik.
Model MP Enkelpanel utan konvektor och jag har hittat effektet bara att matcha storleken med deras produktkatalog.

Då har jag hittat nya element som är mer effektiv som jag kan kör med 55oC istället för 75oC. Med lite injustering
från mina rörmokare. Oj hur jag har lärt mig så mycket! :D Tack alla!

http://lenhovdaradiatorfabrik.se/produkt/mp-r-o-t/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.