Mina föräldrar har ett hus byggt 1956 med följande uppvärmning, se bild. Jag undrar om någon kan förklara hur allt är kopplat och vad som går till vad? Huvuduppvärmningen är pellets men det finns även en el-patron som mest körs sommartid. Det finns ett expansionskärl på vinden.
Som ni ser är det två cirkulationspumpar, en äldre till höger och en inte lika gammal till vänster ovanför el-patronen. Jag har lyckats räkna ut att pumpen till höger är till de vattenburna radiatorerna och den brukar stängas av sommartid.
Det som förbryllar mig lite är hur den vänstra cirkulationspumpen är kopplad, eller egentligen hela den slingan som dels går in med ett rör mitt i pannan men även går uppåt. Vad ansluter röret till uppåt? Går det in i samma slinga till radiatorerna som den till höger?
Som ni ser är det två cirkulationspumpar, en äldre till höger och en inte lika gammal till vänster ovanför el-patronen. Jag har lyckats räkna ut att pumpen till höger är till de vattenburna radiatorerna och den brukar stängas av sommartid.
Det som förbryllar mig lite är hur den vänstra cirkulationspumpen är kopplad, eller egentligen hela den slingan som dels går in med ett rör mitt i pannan men även går uppåt. Vad ansluter röret till uppåt? Går det in i samma slinga till radiatorerna som den till höger?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går normalt och med stor sannolikhet även här upp till expansionskärlet. Elkassetten är en tillsats som cirkulerar elvärmda vattnet i pannan som sen kan användas till elementen eller varmvatten som normalt värms genom att elda med något i pannan. Kassetten pga att det inte var förberett för elpatroner direkt in i pannvattnet.H hans.p skrev:
Eldelen i ditt fall värmer allt som kan värmas och inte enstaka delar.
Tack för svaren. En liten följdfråga bara. Är det rätt att stänga av cirkulationspumpen vid elpatronen när pelletsbrännaren är igång eller finns det någon vits med att ha den påslagen?
Likadant när man kör med el, är det rätt att slå av den högra pumpen då eller blir något bättre av att den går?
Likadant när man kör med el, är det rätt att slå av den högra pumpen då eller blir något bättre av att den går?
Som GK100 skriver så går röret upp till expansionskärlet eftersom pannans anslutning för expansionsledning används till att pumpa in vatten från elkassetten.
Helt rätt att stänga pumpen vid elkassetten när den inte används, liksom att värmepumpen för radiatorerna stängs sommartid när det inte finns något värmebehov.
Observera dock att stängda pumpar skall motionsköras några minuter varje månad för att inte kärva fast och få startproblem.
Helt rätt att stänga pumpen vid elkassetten när den inte används, liksom att värmepumpen för radiatorerna stängs sommartid när det inte finns något värmebehov.
Observera dock att stängda pumpar skall motionsköras några minuter varje månad för att inte kärva fast och få startproblem.
Klicka här för att svara
