Hej, Jag funderar på att göra om mitt ettrörsystem till tvårör. För det måste jag bygga en returslinga.
Eftersom jag inte har så stor koll undrar jag över dimensionering av returen samt materialval. Jag skulle kunna löda koppar. Jag har en Lectra. Jag har ett bockningsverktyg för 15mm rör så det skulle vara enkelt om det skulle fungera. Jag har hört att man kan lägga plaströr också. Om det är synlig installation är inte koppar bättre eller kan det bli snyggt?
Om det är dold installation vad är prisskillanden ungefär mellan koppar och plast?
Tips på bra plaströr/kopparörsfabrikat?
Hur gör man med plast som utvidgar sig mycket vid kallt och varmt. Sätter man något för glid i genomförningar? Vid synlig installation hur sätter man fast kopparröret snyggt?
Eftersom jag inte har så stor koll undrar jag över dimensionering av returen samt materialval. Jag skulle kunna löda koppar. Jag har en Lectra. Jag har ett bockningsverktyg för 15mm rör så det skulle vara enkelt om det skulle fungera. Jag har hört att man kan lägga plaströr också. Om det är synlig installation är inte koppar bättre eller kan det bli snyggt?
Om det är dold installation vad är prisskillanden ungefär mellan koppar och plast?
Tips på bra plaströr/kopparörsfabrikat?
Hur gör man med plast som utvidgar sig mycket vid kallt och varmt. Sätter man något för glid i genomförningar? Vid synlig installation hur sätter man fast kopparröret snyggt?
Matningen är med ett 3/4" järnrör med stick av R10 rör. I mitt ettrörsystem påverkars ej slingan med strypning eller öppning då en ventil till en radiator öppnas eller stängs. Systemet ser ut såhär.
Jag tänkte göra ett stopp i slingan vid pannan på retursidan.
En annan fråga är om det är några problem att blanda järn och koppar eller bör man ha en stump plaströr mellan för galvaniska korrosionen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte göra ett stopp i slingan vid pannan på retursidan.
En annan fråga är om det är några problem att blanda järn och koppar eller bör man ha en stump plaströr mellan för galvaniska korrosionen?
Redigerat:
Det system du har är ett enrörs och säkert gamla stålrör, på mitten mellan in och ut så är det en plugg som förträngning så en del vatten måste gå genom elementet. För att göra om till 2 rörs så får du se hur du ska komma fram med ett extra
Nej det är så oavancerat system så det har inga pluggar om jag inte misstar mig. Jag skickar en bild på ett ställe där det var inkopplat en radiator. Det har sett lika dant ut på flertalet ställen där det sitter radiatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp men pluggen sitter i röret mellan påsticken och du kan inte se den utan skruva isär, om du tittar så är det en rörbit som är ingängad mellan där.PS i bland rostar den pluggen sönder och då blir det ingen värme på den radiatorn, vattnet går bara förbi
Ok. Ja du kanske har rätt.
Att det var en muff mellan radiatorns två kopplingar är det inte på alla.
Men finns det inte system som installerats där endast värme kommer genom självcirkulation. Är det pluggar då?
Jag vill ändå berätta några saker som jag tycker inte passar med pluggar.
Jag har väldigt lågt motstånd i kretsen. Om jag skulle byta pump har jag för mig att jag skulle få ta danfoss minsta. DeltaT mellan in och ut när cikrultaionspumpen går med lägst hastighet (ettan) är 3 grader. Och då vill jag ändå köra på minst 2:an för komforten. cirkulationskretsen sitter i bjälklaget mellan källare och boningsplan. Radiatorer nere i källaren blir kallare även om de är satta på max (värme stiger uppåt. Om det var en plugg borde väl inte systemet känna av detta).
Varför jag vill ha tvårör är för att värmepumpen som ska installeras innan frosten helst vill ha delta T på 5 grader och vissa radiatorer inte fungerar så bra. Jag kan tänka mig att det är kärvande ventiler och magnetit som blockerat eller som du sa att pluggen rostat.
Om jag har pluggar spelar det någon roll om jag bygger om det hela till ett tvårörssystem?
Att det var en muff mellan radiatorns två kopplingar är det inte på alla.
Men finns det inte system som installerats där endast värme kommer genom självcirkulation. Är det pluggar då?
Jag vill ändå berätta några saker som jag tycker inte passar med pluggar.
Jag har väldigt lågt motstånd i kretsen. Om jag skulle byta pump har jag för mig att jag skulle få ta danfoss minsta. DeltaT mellan in och ut när cikrultaionspumpen går med lägst hastighet (ettan) är 3 grader. Och då vill jag ändå köra på minst 2:an för komforten. cirkulationskretsen sitter i bjälklaget mellan källare och boningsplan. Radiatorer nere i källaren blir kallare även om de är satta på max (värme stiger uppåt. Om det var en plugg borde väl inte systemet känna av detta).
Varför jag vill ha tvårör är för att värmepumpen som ska installeras innan frosten helst vill ha delta T på 5 grader och vissa radiatorer inte fungerar så bra. Jag kan tänka mig att det är kärvande ventiler och magnetit som blockerat eller som du sa att pluggen rostat.
Om jag har pluggar spelar det någon roll om jag bygger om det hela till ett tvårörssystem?
Klicka här för att svara