Hej,

Jag försöker förstå hur mitt värmesystem fungerar, för att kunna besluta hur ett komplementvärme system skulle kunna kopplas in. Kanske någon kunnig kan lista ut hur det är kopplat, med hjälp av mina iakttagelser och bilder. Det hela försvåras av att ackumulatortanken är inbyggd, så man kan inte se hur det är kopplat hela vägen. Systemet består av vedpanna som matar ackumulatortank på knappt 2 kubikmeter och är installerade i källaren. I tanken finns en slinga för varmvatten och 2 elpatroner på 6kW vardera. Systemet är ett öppet system med expansionskärl på vinden. Systemet matar ett antal radiatorer i 2 plan.

När jag eldar i pannan blir röret 1 varmt och den värmen kommer till punkt 2, utan att tempmätaren i tanken höjs (till en början). Fortsätter jag elda, kan jag se att den översta tempmätaren i tanken blir påverkad.

Fråga1. Hur kan värmen komma direkt till shunten, utan att jag ser på tankens mätare att det är varmt?

Fråga 2. Röret märkt ”?I” går rakt upp i taket från utgående ledning från pannan. Kan det vara någon form av övertrycksskydd?

Om jag eldar så att pannan kommer upp i 70 grader, startar pumpen ”P2” och pumpar kallvatten från tanken in i botten i pannan. Denna pump är ställd på läge 3 (högsta) och går ca. 30 sekunder per gång.

Fråga 3. Skulle det vara bättre eller sämre att köra Pump2 på läge1?

Fråga 4. Vad har röret markerat ”?II” , som går rakt upp genom taket för funktion och hur kan det vara varmt uppe vid taket, medan röret som det kommer ifrån är helt kallt vid både Pump2 och vid intaget längst ner på pannan?

Cirkulationspumpen märkt ”P1” cirkulerar vattnet i radiatorerna genom att ”dra” vattnet runt i systemet. Shunten reglerar hur mycket av det varma vattnet från rör märkt ”2” som ska följa med i systemet, och hur mycket som ska återcirkulera. Eller rättare sagt borde det vara tvärtom – shunten bestämmer hur mycket av vattnet som ska gå tillbaka till elementen och resten måste ju gå vidare ner till ventilen markerad med ”?III” av fabrikat ESSVE och som alltid har varit inställd på max och som jag aldrig har rört och som när jag försökte reglera den så gick det inte för att den satt fast och som jag absolut inte begriper vad den har för funktion. Markeringen på den är 0 till vänster och 10 rakt ner och den är ställd på 10 och det borde innebära att allt vatten som kommer från radiatorerna och som inte återcirkulerar går vidare uppåt ifrån denna ventil.

Fråga5. Varför sitter pumpen ”P1” på tillbakavägen och inte på utgående från shunten?

Fråga6. Vad har ventilen märkt ”?III” för funktion?

Fråga7. Hur kan varmvattnet komma från pannan till shunten då Pump2 är avstängd och därmed borde ju inloppet till pannan vara stängt?

Fråga8. Vart tar vattnet vägen som kommer från pump ”P1” och som inte återcirkulerar till radiatorerna?

Hoppas på att någon kunnig kan förklara hur mitt värmesystem funkar.

• Installation av värmesystem med vedpanna, ackumulatortank, rör, pumpar och ventilationsutrustning i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Magagreat skrev:
Denna pump är ställd på läge 3 (högsta) och går ca. 30 sekunder per gång.
Prova med att ställa den i läge 2 så den går hela tiden , du har ingen laddomat eller reglering för laddningen ,utan går direkt på pannan, du kan prova att vrida på 10 och se hur tempen på pannan reagerar( den shunten kan gå att använda som laddshunt med lite automatik ) , Har försökt att skriva lite på ditt foto, är det något så fråga igen

• Bild av ett värmesystem med anmärkningar som visar olika komponenter som panna, cirkulationspumpar och rörtillslutningar.
    Skapa konto
Tack för svaret. Detta har legat nere på grund av sommar, men nu är det ju högst aktuellt, då jag köpt en begagnad Daikin luft-vatten-värmepump och funderar på hur man bäst kan koppla in denna.

Jag har proveldat systemet idag och provat sätta pump 2 på både läge 2 och 1. Det blir inte så stor skillnad. istället för att gå i 30 sekunder så går den kanske 45. Sedan beror ju tiden på hur varmt vatten som finns i botten av tanken.

Jag skulle vilja få kläm på hur den manuella Esve ventilen är tänkt att fungera. Bifogar en närbild på denna.
Närbild av en manuell Esve ventil i ett VVS-system med anslutna rör och returen från radiatorer.
Skapa konto

Från vänster kommer returen från radiatorerna. Anslutningen nedåt är kopplat mot röret som tar kallvatten från botten av tanken och skickar till pannan. Uppåt går till tanken på något ställe som jag inte vet, men troligen går den in i övre halvan av tanken.

Eftersom denna ventil är ställd med pilen pekandes nedåt så förstår jag att den är blockerad åt det hållet. det vill säga att returvattnet från radiatorerna går i det övre röret som är troligen ansluten i den övre delen på tanken. Vad jag inte förstår är vad som skulle hända om man skulle vrida den till det andra ändläget, det vill säga sälla den på 0. Skulle man inte då helt blockera returen från radiatorerna?!

Den är kanske inte tänkt att stängas helt, men om man antar att funktionen för denna är att välja att få kallare eller varmare vatten i returen till pannan, skulle det inte då vara gjort så at det öppnar eller stänger uppåt och nedåt, alltså endera ska radiatorreturen till tanken, eller så ska den till pannan?

Hoppas någon kunnig tar sig tid att förklara detta.

Om man kopplar en LVVP på detta som det ser ut nu, kommer den väl inte slå av förrän den värmt upp hela tankvolymen eftersom returen kommer från tankbotten?! Jag tänker om man kopplar utgång och ingång från LVVP från vedpannans respektive in och utgångar.

Föst och främst ska du se till att få dit en shuntautomatik på shunten som reglerar värmen i huset efter utetempen , det är vansinigt oekonomiskt att inte ha det, värmen i huset flukterar rätt häftigt. Sen det med att ha en Luft/vattenVP så bör den kopplas direkt på utgående rör till radiatorena med backventiler så den inte värmer tankarna, ( går VP mot tankarna så stannar den nog aldrig ) vet du om det är en VV-beradare eller VV-slinga i pannan. Allt detta för ett utförande måste ses på plats hur det är lämpligt att göra

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Det finns redan automatik på detta. Sitter strax ovanför den manuella ventilen.
Det sitter slinga i tanken.

Då gör den inge nytta då och sitter det en shunt för så ska nog den vara helt öppen då, slinga i tanken för VV då, ingen VV i pannan . Ska du försöka att få in VP så måste du nog ha en separat VVB då en sådan inte normalt ger mer än +55 C .
Då för att få värme från VP ska den kopplas in på första tanken ( hur många tankar har du ) och är dom kopplade i serie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.